BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Pięć najważniejszych wartości
Instytucja:
Data: 1994
Badacz: Anna Zielińska
Abstrakt:

Przedmiotem badania były wartości wyznawane przez nauczycieli i uczniów. Objęto nim 130 nauczycieli i uczniów ze szkół podstawowych i średnich w Warszawie. Respondenci mieli za zadanie ocenić 13 wartości na czterostopniowej skali, a następnie wybrać pięć wartości dla nich najważniejszych oraz najmniej ważnych. Wyniki badania porównano z analogicznymi badaniami przeprowadzonymi w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Do najważniejszych wartości młodzież miejska zaliczyła posiadanie przyjaciół (dla 71% badanych była to wartość bardzo ważna), następnie zdobycie wiedzy i wykształcenia (ważna – 77%, bardzo ważna – 54%) oraz urozmaicone życie pełne przygód i wrażeń (ważna – 73%, bardzo ważna – 54%). Istotne okazało się działanie dla dobra innych (ważna – 71%, bardzo ważna – 45%) oraz wolność rozumiana jako możliwość decydowania o swoim życiu (ważna – 69%, bardzo ważna – 53%). W stosunku do poprzednich lat wzrosła bardzo rola wykształcenia, dotychczas sytuowanego przez młodzież na odległych miejscach w hierarchii wartości. Można to było wiązać z przemianami na rynku pracy, co dowodziłoby, że młodzież traktowała wiedzę i wykształcenie instrumentalnie. Charakterystyczna dla 1994 roku była również wysoka pozycja ciekawego życia, którą z kolei można było uzasadniać otwarciem kraju na świat. Nowym zjawiskiem było zaliczenie ochrony środowiska do pięciu najważniejszych wartości przez 43% badanych. Spadło za to znaczenie wartości związanych z rodziną i wychowaniem dzieci dotychczas znajdujących się w ścisłej czołówce. Do pięciu najważniejszych wartości zaliczyło je zaledwie 26% badanych. Nastąpiła ponadto polaryzacja stanowisk młodzieży do wartości religijnych (16% zaliczyło je do bardzo ważnych, a 17% do całkiem nieważnych). Zainteresowaniem nie cieszyły się wartości polityczne (43% uznało je za nieważne, a tylko 7% za ważne) oraz osiągnięcie kierowniczego stanowiska (tylko 25% uznało je za ważne, przy czym 26% nie udzieliło odpowiedzi). Do wartości najważniejszych dla nauczycieli należały: założenie rodziny i wychowanie dzieci (86%), posiadanie bliskich znajomych i przyjaciół (89%), działanie dla dobra innych (84%), wykształcenie i wiedza (79%) oraz wartości ekologiczne (76%). W porównaniu z poprzednimi badaniami bardzo wzrosło znaczenie wolności i nieskrępowanego ograniczeniami życia (72%), która wcześniej pojawiała się bardzo rzadko. Wartość ta wybierana była najczęściej przez nauczycieli szkół państwowych. Najmniej ważne dla nauczycieli było zdobycie kierowniczego stanowiska i przewodzenie ludziom (6%) oraz wartości polityczne (9%). Obie te wartości były częściej wybierane przez nauczycieli szkół społecznych. Największe rozbieżności między uczniami i nauczycielami wystąpiły w przypadku zarabiania pieniędzy – znacznie więcej uczniów niż nauczycieli, uznało tę wartość za ważną. Wybory tych dwóch grup rozminęły się również w zakresie ciekawego życia pełnego przygód (częściej uczniowie) oraz życia ustabilizowanego i spokojnego (częściej nauczyciele).

Deskryptory TESE: postawa, nauczyciel, szkoła podstawowa, szkoła średnia, uczeń, środowisko społeczno-kulturowe, obszar miejski
TESE descriptors: attitude, teacher, primary school, secondary school, pupil, socio-cultural environment, urban area
Publikacje:
  • Zielińska, A. (1995). Pięć najważniejszych wartości. Edukacja i Dialog, 4, 25-30.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"