Obserwuj
Tytuł badania: |
Pięciolatki do przedszkola, sześciolatki do szkół. Czy jesteśmy przygotowani do zmiany? |
Projekt badawczy: |
- Społeczny Monitor Edukacji
|
Data: |
2011 |
Badacz: |
Andrzej Pery |
Abstrakt: |
Ankietę przeprowadzono w celu charakterystyki przygotowania przedszkoli i szkół podstawowych w gminach do reformy obniżenia wieku szkolnego. Otrzymano 261 ankiet: 35% z gmin do 5 tys. mieszkańców, 48% z gmin od 5 do 20 tys., 15% od 20 do 100 tys., a 2% powyżej 100 tys. W ankiecie pytano, czy w roku szkolnym 2011/2012 liczba trzylatków w przedszkolach: zmniejszy się, zwiększy się czy pozostanie bez zmian. Ponad 20% gmin odpowiedziało, że trzylatków będzie w przedszkolach mniej, zdaniem ponad 40% liczba ta nie zmieni się wcale, a w opinii 30% wzrośnie. Gminy wystawiły średnią ocenę 4, jeśli chodzi o przygotowanie dydaktyczne szkół do reformy; przygotowanie materialne oceniono na 3,5, a pomoc udzielaną m.in. przez MEN na nieco ponad dwa punkty. Gminy mają poczucie, że wszystkie starania związane z przystosowaniem placówek do obniżonego wieku szkolnego pierwszoklasistów odbywają się przede wszystkim ich własnym sumptem. |
Deskryptory TESE: |
reforma szkolnictwa, edukacja, dziecko, rozwój dziecka, wyposażenie, rodzice, wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej |
TESE descriptors: |
educational reform, education, child, child development, equipment, parents, school starting age, transition from pre-primary to primary education |
Publikacje: |
- Pery, A. (red.). (2011). Pięciolatki do przedszkola, sześciolatki do szkół. Czy jesteśmy przygotowani do zmiany? RAPORT. Pobrane z http://www.monitor.edu.pl/dokumenty/raport_ME_1_www.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.