Abstrakt: |
Anonimowe badanie ankietowe Czy zależy ci na ocenie z zachowania? przeprowadził pedagog szkolny w Zespole Szkół Zawodowych w Strzegomiu, objęto nim 300 uczniów (około połowy młodzieży w placówce) z klas I-V. Odpowiedź zdecydowanie tak, zależy wybrało 16% z liceum ekonomicznego, 10% z liceum zawodowego, 10% z zasadniczej szkoły zawodowej; odpowiedź bardzo zależy odpowiednio 24%, 11%, 15%; odpowiedź zależy – 45%, 40%, 20%; odpowiedź raczej zależy – 10%, 21%, 30%; odpowiedź nie zależy – 5%, 10%, 12%; zdecydowanie nie zależało na ocenie 2% z liceum zawodowego i 3% z ZSZ, było to obojętne odpowiednio 4% i 6%. Najwyższa motywacja do osiągania dobrych ocen z zachowania cechowała uczennice z liceum ekonomicznego – 95% dziewcząt z tej szkoły zależało na wysokim stopniu. Stwierdzono, że wiąże się to z przyjmowaniem dzieci o zwykle wysoko ocenianym zachowaniu, egzaminami wstępnymi, dwukrotnie większą liczbą kandydatów niż miejsc, ambicjami klas, niesprawianiem kłopotów wychowawczych. W technikum na ocenach zależało 82% badanych, dla 18% chłopców nie miały one większego znaczenia; stwierdzono, że tracą motywację do starań o jak najlepszą ocenę z zachowania; im starsza klasa, tym mniej zależało jej na ocenach; tylko w pierwszych klasach wybierano odpowiedź bardzo zależy, w starszych nikt nie wskazał zdecydowanie zależy. Wyniki powiązano z brakiem selekcji, spadkiem ambicji uczniów. Wśród młodzieży zasadniczej szkoły zawodowej wyboru oceny pozytywnej dokonało 75%, z czego 30% wskazało na najsłabszy stopień raczej zależy; fakt ten powiązano z wcześniejszymi ocenami z zachowania ze szkoły podstawowej – były to oceny głównie odpowiednie, tylko kilka bardzo dobrych, sporadycznie wzorowe. |