BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Problem przystosowania dzieci z rodzin niepełnych do środowiska przedszkolnego
Data: [1995]
Badacz: Mariola Irzyniec
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedźna pytanie, czy brak ojca w rodzinie oraz styl wychowania stosowany wobec dziecka w rodzinie niepełnej warunkują jego przystosowanie do środowiska szkolnego. Badaniem objęto dzieci z przedszkoli w województwie katowickim, 30 dzieci wychowywanych przez samotne matki tworzyło grupę eksperymentalną, 20 z rodzin pełnych – kontrolną. Zastosowano Kwestionariusz CBI Zachowania się Dziecka w Przedszkolu i Szkole E.S. Schaefera i M. Aronson (polska wersja w opracowaniu J. Rembowskiego) oraz Test Stylu Wychowania E. Littmanna i E. Kasielke (tłum. Z. Marten). Kwestionariusz CBI wypełniali nauczyciele przedszkolni, Test Stylu – rodzice. Stwierdzono, że dzieci z obu grup różniły się poziomem przystosowania. W grupie eksperymentalnej 9 było dobrze przystosowanych, 13 nie sprawiało istotnych trudności, 6 miało podkliniczne zaburzenia, 2 wykazywało kliniczne zaburzenia. W grupie kontrolnej jedno dziecko uznano za klinicznie zaburzone, 7 za podklinicznie zaburzone, 6 za niesprawiające istotnych trudności, 6 za dobrze przystosowane. Różnica w poziomie przystosowania była istotna statystycznie. W zakresie skal odzwierciedlających jawne zachowanie dzieci z grupy eksperymentalnej uzyskały mniejszą liczbę punktów w skali odsuwanie się oraz roztargnienie. W grupie eksperymentalnej u 19 osób odnotowano autokratyczny styl wychowania, u 11 styl łagodny; w kontrolnej odpowiednio 10 i 10; uzyskane różnice okazały się nieistotne statystycznie.

Deskryptory TESE: dziecko, rodzina niepełna, kompetencje społeczne, zachowania społeczne, socjalizacja, wychowanie dziecka, wychowanie w rodzinie, edukacja przedszkolna
TESE descriptors: child, one-parent family, social competences, social behaviour, socialisation, child rearing, family education, pre-primary education
Publikacje:
  • Irzyniec, M. (1996). Problem przystosowania dzieci z rodzin niepełnych do środowiska przedszkolnego. Chowanna, 1/2, 72-78.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"