BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Problem przystosowania dzieci z ADHD do warunków szkolnych – (sposoby przeciwdziałania odrzuceniu i wykluczeniu społecznemu dziecka „innego")
Data: wrzesień 2007 – październik 2007
Badacz: Marta Niemiec
Abstrakt:

Celem badania była analiza problemu przystosowania dzieci z ADHD do warunków szkolnych w klasach nauczania początkowego. Badaniem objęto placówki szkolne, poradnie psychologiczno-pedagogiczne oraz jedną placówkę opiekuńczo-wychowawczą z województwa śląskiego. We wstępnym etapie badania przeprowadzono wywiady i rozmowy z pedagogami i psychologami szkolnymi oraz nauczycielami-wychowawcami klas początkowych. Na tej podstawie wyłoniono grupę 26 uczniów z zespołem ADHD, którą objęto kolejnym etapem badania, w tym osiem dziewczynek i 26 chłopców w wieku 7-10 lat. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem ankiety z elementami wywiadu skierowanej do dzieci. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że dzieci z zespołem ADHD w młodszym wieku szkolnym lubiły przebywać w grupie i bawić się z rówieśnikami, rozumiały też, że grupa może stanowić dla nich oparcie, o ile objęte były prawidłową opieką ze strony najbliższych. Badane dzieci miały bardzo silną potrzebę akceptacji i poczucia bezpieczeństwa, co wyrażano chęcią zwracania się do nich po imieniu i wyraźnymi protestami w przeciwnym przypadku. Dzieci posiadały także swoje ulubione zabawy, były często inteligentne i zdolne, przy czym nie lubiły, gdy przerywano im ulubioną zabawę. Złość w takich sytuacjach wyrażały jednak sporadycznie. Badani nauczyciele-wychowawcy, pedagodzy oraz pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznej mieli dobre rozeznanie w sytuacji zdrowotnej i rodzinnej dziecka z ADHD znajdującego się pod ich opieką.

Author's Keywords: social adaptation, ADHD syndrome, peer group
Deskryptory TESE: dziecko, psychologia, zachowania społeczne, relacje interpersonalne, terapia
TESE descriptors: child, psychology, social behaviour, interpersonal relations, therapy
Publikacje:
  • Niemiec, M. (2009). Problem przystosowania dzieci z ADHD do warunków szkolnych – (sposoby przeciwdziałania odrzuceniu i wykluczeniu społecznemu dziecka „innego"). Chowanna, 1(32), 169-186.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"