BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Twórcze rozwiązywanie konfliktów między nauczycielem a uczniem
Data: czerwiec 1998
Badacz: Iwona Tyrna-Łoj
Abstrakt:

Celem badania była wstępna diagnoza poglądów uczniów na temat konfliktów i ich punktu widzenia na rolę nauczyciela w przezwyciężaniu sytuacji trudnych. Zamierzano odpowiedzieć na następujące pytania: czy w wybranej szkole istnieją konflikty między nauczycielami a uczniami; jakie zdaniem uczniów są przyczyny konfliktów z nauczycielami; jak uczniowie zachowują się podczas konfliktu; jaki jest pogląd uczniów na sposoby rozwiązywania konfliktów; jakiej postawy wobec uczniów oczekują od nauczyciela jego wychowankowie. Badaniem metodą ankiety objęto 104 uczniów klas siódmych i ósmych jednej z katowickich szkół podstawowych. Konflikty z nauczycielami zadeklarowało 29%. Najczęstszymi przyczynami były: niesprawiedliwe decyzje nauczyciela (83%), złośliwość z jego strony (42%), niechętne przyznawanie się do błędów (41%), zbytnia pewność siebie nauczyciela (23%), agresja z jego strony (22%), dokuczliwość lub dystans wobec uczniów (13%). 41% badanych przybierało postawę unikania konfliktu, 27% było za poszukiwaniem kompromisu, 18% za podejmowaniem współdziałania, 11% podejmowało rywalizację, 7% przyjmowało postawę dostosowania się. 38% było za natychmiastowym rozwiązywaniem konfliktów, 38% – za unikaniem przykrych określeń, grzeczną i łagodną rozmową; 24% sądziło, że należy mówić wprost i otwarcie określać zarzuty. Badani następująco zhierarchizowali cechy, którymi powinien charakteryzować się nauczyciel nieprowokujący sytuacji konfliktowych: dla 27% najistotniejsza była cecha: motywator, dla 26% – opoka, dla 17% – sprawiedliwy, dla 13% – harmonizator, dla 7% – słuchacz, dla 8% – rozładowujący napięcie, dla 2% – strażnik zasad.

Deskryptory TESE: konflikt, nauczyciel, uczeń, szkoła podstawowa, relacja nauczyciel – uczeń, postawa, rozwiązywanie problemów
TESE descriptors: conflict, teacher, pupil, primary school, teacher-student relation, attitude, problem solving
Publikacje:
  • Tyrna-Łoj, I. (1999). Twórcze rozwiązywanie konfliktów między nauczycielem a uczniem. Chowanna, 1/2, 8-23.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"