Abstrakt: |
Celem badania była wstępna diagnoza poglądów uczniów na temat konfliktów i ich punktu widzenia na rolę nauczyciela w przezwyciężaniu sytuacji trudnych. Zamierzano odpowiedzieć na następujące pytania: czy w wybranej szkole istnieją konflikty między nauczycielami a uczniami; jakie zdaniem uczniów są przyczyny konfliktów z nauczycielami; jak uczniowie zachowują się podczas konfliktu; jaki jest pogląd uczniów na sposoby rozwiązywania konfliktów; jakiej postawy wobec uczniów oczekują od nauczyciela jego wychowankowie. Badaniem metodą ankiety objęto 104 uczniów klas siódmych i ósmych jednej z katowickich szkół podstawowych. Konflikty z nauczycielami zadeklarowało 29%. Najczęstszymi przyczynami były: niesprawiedliwe decyzje nauczyciela (83%), złośliwość z jego strony (42%), niechętne przyznawanie się do błędów (41%), zbytnia pewność siebie nauczyciela (23%), agresja z jego strony (22%), dokuczliwość lub dystans wobec uczniów (13%). 41% badanych przybierało postawę unikania konfliktu, 27% było za poszukiwaniem kompromisu, 18% za podejmowaniem współdziałania, 11% podejmowało rywalizację, 7% przyjmowało postawę dostosowania się. 38% było za natychmiastowym rozwiązywaniem konfliktów, 38% – za unikaniem przykrych określeń, grzeczną i łagodną rozmową; 24% sądziło, że należy mówić wprost i otwarcie określać zarzuty. Badani następująco zhierarchizowali cechy, którymi powinien charakteryzować się nauczyciel nieprowokujący sytuacji konfliktowych: dla 27% najistotniejsza była cecha: motywator, dla 26% – opoka, dla 17% – sprawiedliwy, dla 13% – harmonizator, dla 7% – słuchacz, dla 8% – rozładowujący napięcie, dla 2% – strażnik zasad. |