BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Twórczość a przeżycia mistyczne młodzieży o uzdolnieniach artystycznych
Instytucja:
Data: [2009]
Badacz: Stanisław Radoń
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy zmienna niezależna – twórczość – wpływa istotnie na nasilenie różnych aspektów przeżyć mistycznych? Jaki rodzaj i w jakim stopniu zmienne niezależne dotyczące różnych aspektów twórczości wyjaśniają wariancję zmiennej zależnej – przeżyć mistycznych? W kontekście powyższych problemów badawczych założono, że nasilenie twórczości wpływa istotnie na dynamikę przeżyć mistycznych we wszystkich wymiarach oraz że wszystkie aspekty twórczości wywierają istotny wpływ na przeżycia mistyczne młodzieży artystycznej. Do weryfikacji postawionych założeń zastosowano Kwestionariusz Twórczego Zachowania S. Popka oraz Skalę Mistycyzmu R. Hooda. Próbę badawczą stanowili starsi uczniowie Zespołu Państwowych Szkół Plastycznych w Krakowie w wieku od 16 do 20 lat. Łącznie badaniem objęto 120 osób, wśród których około 20% określiło się jako wierzący i bardzo wierzący, 50% – jako przeciętnie wierzący, 30% – jako słabo albo bardzo słabo wierzący. W wyniku przeprowadzonego badania hipoteza o wpływie nasilenia twórczości na dynamikę przeżyć mistycznych została potwierdzona w przypadku grupy osób twórczych (stwierdzono oddziaływanie na trzy z ośmiu wymiarów przeżyć mistycznych – na poczucie wewnętrznej subiektywności, czasowość-przestrzenność i niewysłowioność; w grupie osób z niskimi poziomem twórczości oddziaływanie zanotowano tylko na jeden wymiar – czasoprzestrzenność). Uzyskany materiał pozwolił potwierdzić także drugą hipotezę o wywieraniu wpływu na przeżycia mistyczne młodzieży artystycznej przez wszystkie aspekty twórczości (tzn. przez nonkonformizm, myślenie heurystyczne oraz myślenie algorytmiczne spośród wszystkich czterech aspektów twórczości).

Deskryptory TESE: osobowość, młodzież, edukacja artystyczna, szkoła artystyczna, kultura, postawa, zachowania społeczne
TESE descriptors: personality, youth, art education, art school, culture, attitude, social behaviour
Publikacje:
  • Radoń, S. (2010). Twórczość a przeżycia mistyczne młodzieży o uzdolnieniach artystycznych. Studia Psychologica, 10, 203-224.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"