Tytuł badania: |
Twórczość a przeżycia mistyczne młodzieży o uzdolnieniach artystycznych |
Instytucja: |
|
Data: |
[2009] |
Badacz: |
Stanisław Radoń |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy zmienna niezależna – twórczość – wpływa istotnie na nasilenie różnych aspektów przeżyć mistycznych? Jaki rodzaj i w jakim stopniu zmienne niezależne dotyczące różnych aspektów twórczości wyjaśniają wariancję zmiennej zależnej – przeżyć mistycznych? W kontekście powyższych problemów badawczych założono, że nasilenie twórczości wpływa istotnie na dynamikę przeżyć mistycznych we wszystkich wymiarach oraz że wszystkie aspekty twórczości wywierają istotny wpływ na przeżycia mistyczne młodzieży artystycznej. Do weryfikacji postawionych założeń zastosowano Kwestionariusz Twórczego Zachowania S. Popka oraz Skalę Mistycyzmu R. Hooda. Próbę badawczą stanowili starsi uczniowie Zespołu Państwowych Szkół Plastycznych w Krakowie w wieku od 16 do 20 lat. Łącznie badaniem objęto 120 osób, wśród których około 20% określiło się jako wierzący i bardzo wierzący, 50% – jako przeciętnie wierzący, 30% – jako słabo albo bardzo słabo wierzący. W wyniku przeprowadzonego badania hipoteza o wpływie nasilenia twórczości na dynamikę przeżyć mistycznych została potwierdzona w przypadku grupy osób twórczych (stwierdzono oddziaływanie na trzy z ośmiu wymiarów przeżyć mistycznych – na poczucie wewnętrznej subiektywności, czasowość-przestrzenność i niewysłowioność; w grupie osób z niskimi poziomem twórczości oddziaływanie zanotowano tylko na jeden wymiar – czasoprzestrzenność). Uzyskany materiał pozwolił potwierdzić także drugą hipotezę o wywieraniu wpływu na przeżycia mistyczne młodzieży artystycznej przez wszystkie aspekty twórczości (tzn. przez nonkonformizm, myślenie heurystyczne oraz myślenie algorytmiczne spośród wszystkich czterech aspektów twórczości). |
Deskryptory TESE: |
osobowość, młodzież, edukacja artystyczna, szkoła artystyczna, kultura, postawa, zachowania społeczne |
TESE descriptors: |
personality, youth, art education, art school, culture, attitude, social behaviour |
Publikacje: |
- Radoń, S. (2010). Twórczość a przeżycia mistyczne młodzieży o uzdolnieniach artystycznych. Studia Psychologica, 10, 203-224.
|