Tytuł badania: |
Twórcze przedszkolaki w percepcji rodziców i nauczycieli |
Instytucja: |
|
Data: |
[2012] |
Badacz: |
Dorota Kubicka |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi, jaki jest potencjał twórczy dzieci w wieku od trzech do sześciu lat oraz jakie zachowania związane z twórczością zauważają u swoich dzieci rodzice, a jakie nauczyciele przedszkolni. Do zebrania materiału badawczego posłużono się Arkuszem Obserwacji Dziecka w Domu (OBS DOM) oraz Arkuszem Obserwacji Dziecka w Przedszkolu (OBS PRZEDSZKOLE). Badaniem objęto grupę 235 dzieci. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że ogólnie związek między ocenami rodziców i nauczycielek okazał się bardzo słaby (ale istotny). Okazało się, że oceny nauczycielek pokrywały dwa wymiary z obszaru obserwacji rodziców („humor” oraz „ekspresja ja”). Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami odnotowano, że rodzice zauważyli symptomy twórczego zachowania u 134 dzieci. Natomiast w opinii nauczycielek w grupie znajdowało się 96 twórczych dzieci. Na podstawie zgromadzonego materiału potwierdzono również występowanie bardzo dużego oraz rozproszonego potencjału twórczego przedszkolaków. Jednocześnie nie zaobserwowano różnic twórczych zachowań w związku z płcią dzieci. |
Autorskie słowa kluczowe: |
wiek przedszkolny, wzory twórczego zachowania, obserwacja, twórczość |
Author's Keywords: |
preschool age, creativity syndrome, observation, creativity |
Deskryptory TESE: |
edukacja przedszkolna, kreatywność, rozwój dziecka, dziecko, rodzice, nauczyciel, płeć, uzdolniony |
TESE descriptors: |
pre-primary education, creativity, child development, child, parents, teacher, gender, gifted |
Publikacje: |
- Kubicka, D. (2013). Twórcze przedszkolaki w percepcji rodziców i nauczycieli. Psychologia Rozwojowa, 3, 87-108.
|