BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Twórcze przedszkolaki w percepcji rodziców i nauczycieli
Instytucja:
Data: [2012]
Badacz: Dorota Kubicka
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi, jaki jest potencjał twórczy dzieci w wieku od trzech do sześciu lat oraz jakie zachowania związane z twórczością zauważają u swoich dzieci rodzice, a jakie nauczyciele przedszkolni. Do zebrania materiału badawczego posłużono się Arkuszem Obserwacji Dziecka w Domu (OBS DOM) oraz Arkuszem Obserwacji Dziecka w Przedszkolu (OBS PRZEDSZKOLE). Badaniem objęto grupę 235 dzieci. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że ogólnie związek między ocenami rodziców i nauczycielek okazał się bardzo słaby (ale istotny). Okazało się, że oceny nauczycielek pokrywały dwa wymiary z obszaru obserwacji rodziców („humor” oraz „ekspresja ja”). Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami odnotowano, że rodzice zauważyli symptomy twórczego zachowania u 134 dzieci. Natomiast w opinii nauczycielek w grupie znajdowało się 96 twórczych dzieci. Na podstawie zgromadzonego materiału potwierdzono również występowanie bardzo dużego oraz rozproszonego potencjału twórczego przedszkolaków. Jednocześnie nie zaobserwowano różnic twórczych zachowań w związku z płcią dzieci.

Autorskie słowa kluczowe: wiek przedszkolny, wzory twórczego zachowania, obserwacja, twórczość
Author's Keywords: preschool age, creativity syndrome, observation, creativity
Deskryptory TESE: edukacja przedszkolna, kreatywność, rozwój dziecka, dziecko, rodzice, nauczyciel, płeć, uzdolniony
TESE descriptors: pre-primary education, creativity, child development, child, parents, teacher, gender, gifted
Publikacje:
  • Kubicka, D. (2013). Twórcze przedszkolaki w percepcji rodziców i nauczycieli. Psychologia Rozwojowa, 3, 87-108.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"