BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zabawowy teatr dziecięcy w rozwijaniu wyobraźni dziecka
Data: 1995 – 1996
Badacz: Rafał Kojs
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na pytanie, czy nauczyciele dostrzegają walory edukacyjne działań teatralnych, jakie jest uczestnictwo uczniów w tych działaniach. Badaniem objęto: 80 nauczycieli klas I-III uczących w dawnych województwach: katowickim, bielskim, opolskim; 147 uczniów klas drugich i trzecich ze Szkoły Podstawowej nr 16 w Jastrzębiu-Zdroju, SP nr 21 w Jastrzębiu-Zdroju, SP nr 16 w Żorach, SP w Rycerce Dolnej, SP nr 13 w Mysłowicach; 75 dziewcząt i 72 chłopców; 60 z klas drugich, 87 z klas trzecich. Wyniki wskazały, że nauczyciele doceniają wartości edukacyjne tego rodzaju działań. 86,3% stosowało dramę w pracy dydaktyczno-wychowawczej, 13,7% nie robiło tego. 95% stosowało inscenizację. Badani wskazywali, że zastosowani dramy i inscenizacji wpływa na kształtowanie sprawności językowych, rozwój postaw prospołecznych, umiejętność obserwacji, koncentracji, wzbogacanie wyobraźni i wrażliwości, pomysłowość i twórcze myślenie, zaspokajanie potrzeby ekspresji, korelowanie treści, samopoznanie, samoocenę, wyrażanie sądu, poznawanie uczniów przez nauczycieli, rozwijanie zainteresowań i zdolności poznawczych. Najczęściej wskazywano na korelowanie treści nauczania, łączenie treści konkretnych utworów z treściami doświadczeń i przeżyć dzieci, kształtowanie sprawności językowych, wdrażanie do współpracy w grupie, kształtowanie umiejętności zachowania w sytuacjach trudnych. W odpowiedzi na pytanie o uczniów najchętniej udzielających się w tego typu działaniach 45% nauczycieli wskazało na wszystkich, 45% wymieniało uczniów śmiałych i osiągających dobre wyniki, pozostali – słabych lub nieśmiałych. 82,9% uczniów zadeklarowało chęć uczestniczenia w zajęciach (w klasie drugiej 80%, w trzeciej 85,1%). Im wyższe osiągnięcia w nauce (mierzone średnią ocen z języka polskiego, matematyki i środowiska), tym więcej było chętnych do uczestniczenia w zajęciach teatru szkolnego: dla uczniów ze średnią 5 – 83,9%, dla średniej 4,0-4,7 – 82,5%, dla średniej 3,0-3,9 – 63,7%. Dziewczęta wyrażały chęć uczestniczenia w teatrze częściej niż chłopcy – odpowiednio 88% i 77,7%. W odpowiedzi na pytanie dotyczące wyboru między pójściem do kina na film a pójściem do teatru na przedstawienie 64% wybrało film (w klasie drugiej 73,3%, w klasie trzeciej 57,4%). Pójście do teatru wybrało 42,3% uczniów o wysokiej średniej ocen, 35,23% o przeciętnej, 18,2% o niskiej. Częściej przedstawienie wybierały dziewczęta niż chłopcy (40% i 32%).

Deskryptory TESE: uczeń, rozwój dziecka, nauczyciel przedmiotów zintegrowanych, edukacja teatralna, metoda nauczania, uzdolniony
TESE descriptors: pupil, child development, generalist teacher, drama, teaching method, gifted
Publikacje:
  • Kojs, R. (1999). Zabawowy teatr dziecięcy w rozwijaniu wyobraźni dziecka. Chowanna, 1/2, 69-85.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"