Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji założenia o pozytywnym wpływie zabaw dydaktycznych na dojrzałość szkolną w zakresie rozwijania sprawności językowej dzieci. Próbę badawczą stanowiła grupa 140 przedszkolaków. Ich rozwój badano pod kątem analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej podczas przebiegu trzech zabaw: Dobry słuch, Znajdź parę oraz Tańczące sylaby. W pierwszej grze określano umiejętności dobierania przez dzieci właściwego obrazka do prezentowanego tekstu (czytanego ze zmienianymi głośnością oraz tempem w kolejnych etapach zabawy). Wykazano, że najwięcej błędów badani popełniali w wyrazach, które różniły się pierwszą głoską, np. domek – Tomek, bąk – pąk. Wyodrębnianie sylab nie sprawiło badanym dzieciom większych problemów, trudniejsze okazało się wyodrębnianie głosek (podczas oceniania zdarzyły się pojedyncze oceny niedostateczne). Dzięki zabawie Znajdź parę ustalono, że dzieci nie miały żadnych trudności z wydzieleniem pierwszej głoski w swoim imieniu, dobraniem wyrazów zaczynających się od tej samej głoski i podzieleniem wyrazu na sylaby. W ostatniej grze (Tańczące sylaby) poproszono badanych o przedstawienie się jako sylaba, a następnie podanie słowa, w którym mieściła się ta sylaba. Przeprowadzone badanie potwierdziło, że stosowanie zróżnicowanych zabaw dydaktycznych w pracy z dziećmi pozytywnie wpływa na rozwój ich sprawności językowej. |