BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zabawy dydaktyczne wspierające dojrzałość szkolną dzieci w zakresie sprawności językowej
Instytucja:
Data: kwiecień 2008 – maj 2008
Badacz: Joanna Juszczyk-Rygałło
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji założenia o pozytywnym wpływie zabaw dydaktycznych na dojrzałość szkolną w zakresie rozwijania sprawności językowej dzieci. Próbę badawczą stanowiła grupa 140 przedszkolaków. Ich rozwój badano pod kątem analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej podczas przebiegu trzech zabaw: Dobry słuch, Znajdź parę oraz Tańczące sylaby. W pierwszej grze określano umiejętności dobierania przez dzieci właściwego obrazka do prezentowanego tekstu (czytanego ze zmienianymi głośnością oraz tempem w kolejnych etapach zabawy). Wykazano, że najwięcej błędów badani popełniali w wyrazach, które różniły się pierwszą głoską, np. domek – Tomek, bąk – pąk. Wyodrębnianie sylab nie sprawiło badanym dzieciom większych problemów, trudniejsze okazało się wyodrębnianie głosek (podczas oceniania zdarzyły się pojedyncze oceny niedostateczne). Dzięki zabawie Znajdź parę ustalono, że dzieci nie miały żadnych trudności z wydzieleniem pierwszej głoski w swoim imieniu, dobraniem wyrazów zaczynających się od tej samej głoski i podzieleniem wyrazu na sylaby. W ostatniej grze (Tańczące sylaby) poproszono badanych o przedstawienie się jako sylaba, a następnie podanie słowa, w którym mieściła się ta sylaba. Przeprowadzone badanie potwierdziło, że stosowanie zróżnicowanych zabaw dydaktycznych w pracy z dziećmi pozytywnie wpływa na rozwój ich sprawności językowej.

Deskryptory TESE: zabawa, gra dydaktyczna, sprawność, kompetencje językowe, edukacja przedszkolna, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, rozwój dziecka, wiek wstępowania do szkoły
TESE descriptors: play, educational game, efficiency, language skills, pre-primary education, transition from pre-primary to primary education, child development, school starting age
Publikacje:
  • Juszczyk-Rygałło, J. (2009). Zabawy dydaktyczne wspierające dojrzałość szkolną dzieci w zakresie sprawności językowej. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 2(12), 45-52.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"