BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zabawy manipulacyjne podstawą rozwoju wyobraźni technicznej operacyjnej dzieci w wieku przedszkolnym
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Wojciech Walat
Abstrakt:

Celem badania było określenie wpływu zabaw manipulacyjnych na rozwój wyobrażenia operacji technologicznych u dzieci. W badaniu posłużono się metodą obserwacji. Podczas zabaw dzieci wykorzystywały drewniane klocki, mozaiki, układanki, puzzle, plastikowe i drewniane piramidki. Jedna z zabaw polegała na ułożeniu piramidki z plastikowych, różnokolorowych klocków. Wśród trzylatków zabawę tę podjęło osiem dziewczynek (na 12) i pięciu chłopców (na ośmiu w grupie); w grupie czterolatków – sześć dziewczynek (na dziewięć) i dziewięciu chłopców (na 11); wśród pięciolatków – pięć dziewczynek (na siedem) i siedmiu chłopców (na 13); wśród sześciolatków – osiem dziewczynek (na 11) i ośmiu chłopców (na dziewięciu). Trzylatkom ułożenie piramidy zajęło około pięciu minut, starszym przedszkolakom – około dwóch. Podczas nakładania kolorowych klocków na kijek dzieci wykonywały następujące ruchy proste: pionowe, w górę i dół; przesuwały, obracały i nakładały klocki. Dziewczynki najczęściej wykonywały ruchy w górę, a chłopcy – ruchy pionowe. Po zabawach manipulacyjnych przeprowadzono z dziećmi ćwiczenia w celu usprawnienia ruchów i operacji prostych, m.in. gry zręcznościowe z piłką, balonem, woreczkiem itp., ćwiczenia dłoni i pięści, układanie modeli z dłoni, ćwiczenia sprawnościowe palców (kominiarz, rak, gra na flecie), zbieranie, nawlekanie, przewlekanie i przeplatanie drobnych elementów, papieroplastykę (ugniatanie papierowych kul i rzucanie nimi do celu), układanie puzzli, lepienie z gliny, plasteliny, modeliny. Na podstawie przeprowadzonych badań stwierdzono, że manipulowanie zabawkami przez dzieci ma wpływ na rozwój ich wyobraźni technicznej operacyjnej. Dzięki tym ćwiczeniom badane dzieci wytworzyły w wyobraźni pewien schemat czynności potrzebny do osiągnięcia celu, a następnie szybciej i sprawniej wykonywały operacje na przedmiotach. Schemat ruchów był trwały.

Autorskie słowa kluczowe: edukacja przedszkolna, zabawa, wyobraźnia techniczna
Author's Keywords: kindergarten education, play handling, technology imagination
Deskryptory TESE: zabawa, rozwój dziecka, rozwój fizyczny, rozwój motoryczny, kreatywność, dziecko
TESE descriptors: play, child development, physical development, motor development, creativity, child
Publikacje:
  • Walat, W. (2012). Zabawy manipulacyjne podstawą rozwoju wyobraźni technicznej operacyjnej dzieci w wieku przedszkolnym. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Edukacja Techniczna i Informatyczna, VII, 133-155.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"