BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zabawy ruchowe jako narzędzie diagnozowania agresywności
Data: 6 października 1992 – 7 grudnia 1992
Badacz: Roman Maciej Kalina, Marian Kumala
Abstrakt:

Celem badania było sprawdzenie, czy zabawy ruchowe, w których przyzwala się na stosowanie przemocy fizycznej, mogą służyć jako proste, dostępne nauczycielom wychowania fizycznego i pedagogom sportu narzędzie diagnozowania agresywności. Badaniem objęto grupę treningową złożoną z 23 podchorążych pierwszego roku Wyższej Szkoły Oficerskiej we Wrocławiu, wybranych z 58 osób na podstawie chęci uprawiania judo i samoobrony oraz większej agresywności od innych osób deklarujących zamiar trenowania (drugiego kryterium nie ujawniono badanym). Poziom agresywności określano pośrednio – podczas kwalifikowania do grupy oraz kwestionariuszem Bussa-Durkee i testem obrazkowym KS-4 w opracowaniu M. Kaliny i J. Supińskiego; bezpośrednio – podczas obserwacji 14 treningów z wykorzystaniem zabaw ruchowych, podczas których ćwiczący mogli symbolicznie uderzać innych. W wyniku przeprowadzonego badania potwierdzono hipotezę, że w sytuacji przyzwolenia społecznego na stosowanie przemocy osoby o zwiększonej agresywności będą robiły to częściej i z większym nasileniem. Wykazano również, że agresywność respondentów na tle innych wyników badań była jedną z najwyższych. Na podstawie zgromadzonego materiału określono tymczasowe normy agresywności ujawnionej i nasilenia agresywności (grupowej i osobniczej). Jednocześnie stwierdzono, że opracowane wskaźniki można stosować do wyliczenia agresywności dzieci i młodzieży. Odnotowano, że z metod pośrednich test KS-4 okazał się bardziej trafnym narzędziem (świadczyła o tym większa liczba powiązań z metodami bezpośrednimi).

Deskryptory TESE: przemoc, wychowanie fizyczne, osobowość, psychologia, zachowania
TESE descriptors: violence, physical education, personality, psychology, behaviour
Publikacje:
  • Kalina, R.M. (1996). Zabawy ruchowe jako narzędzie diagnozowania agresywności. Kultura Fizyczna, 3/4, 19-24.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"