Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy różnorodności form spędzania czasu wolnego w rodzinach pierwszoklasistów. Siedmioletnich uczniów poproszono o wykonanie rysunku na temat: Jak spędzasz czas wolny w swojej rodzinie po powrocie ze szkoły. Badanie zrealizowano w dwóch porach roku: zimą (N = 232) i latem (N = 235). Analiza zgromadzonego materiały pozwoliła wykazać, że najwięcej respondentów po powrocie ze szkoły bawiło się samodzielnie (w okresie letnim przede wszystkim na świeżym powietrzu – 65,1%; wskazane aktywności: jazda na rowerze, rzuty piłką do kosza, spacery z psem, zabawa lalkami na kocu, ćwiczenia na trzepaku lub w „małpim gaju”, łapanie motyli itp.). Jednocześnie zwrócono uwagę, że na 30,2% rysunków dzieci oglądały telewizję lub spędzały czas przed komputerem. W okresie zimowym z kolei odsetek rysunków prezentujących spacery i zabawy na dworze wyniósł 33,8% (w tym najczęściej: lepienie bałwana, jazda na sankach, łyżwach czy odgarnianie śniegu). Analiza materiału wykazała, że prawie co drugie dziecko swój czas spędzało zimą w domu przed telewizorem lub korzystając z komputera (43,7%), tradycyjnymi zabawkami bawiło się 19,7%, a niecałe 3% zajmowało się rysowaniem lub czytaniem książek. Ponadto ustalono, że głównym miejscem zabaw ojca z dzieckiem był teren otwarty (88,0%). Okazało się również, że prace prezentujące zabawę tylko z matką stanowiły najmniejszą część materiały badawczego (najczęstszą formą spędzania wolnego czasu w towarzystwie matki było pomaganie przy gotowaniu, odkurzaniu, robieniu zakupów czy prace w ogródku). Dodatkowo zwrócono uwagę, że żaden opis do wykonanych rysunków przedstawiających całą rodzinę w domu nie sugerował wspólnej zabawy. |