BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przez samoocenę do partnerstwa
Data: wrzesień 1998 – czerwiec 1999
Badacz: Marzena Zmysłowska
Abstrakt:

Badanie miało na celu znalezienie sposobu, by uczniowie w pełni akceptowali wystawiane im oceny i mieli poczucie, że są sprawiedliwe. Przeprowadzono eksperyment wśród 63 uczniów na lekcjach języka polskiego, biologii i historii z dwóch klas liceum ogólnokształcącego o profilu biologiczno-chemicznym. Eksperyment polegał na wprowadzeniu samooceny kryterialnej na lekcjach polskiego i historii (klasa druga). Uczniowie uczestniczący w lekcjach biologii (klasa trzecia) stanowili grupę kontrolną i samoocena nie była stosowana na tych lekcjach. We wszystkich klasach przeprowadzono ankietę na początku i na końcu eksperymentu. Pierwsza ankieta ujawniła, że wielu uczniów nie znało kryteriów, którymi kierował się nauczyciel przy wystawianiu oceny, nie zgadzało się z wystawioną oceną oraz nie znało uzasadnienia swojej oceny. W ramach badania sformułowano kryteria oceny wypowiedzi ustnej dla języka polskiego i historii. Z kryteriami tymi zapoznano uczniów oraz zaproponowano im samoocenę jako element kończący wypowiedź ustną. Przez trzech tygodniach pytano jedynie ochotników, informując, jak powinna być skonstruowana wypowiedź. Odpowiadającego ucznia oraz dwóch, trzech przypadkowo wybranych uczniów proszono o dokonanie oceny tej wypowiedzi zgodnie z kryteriami, następnie wskazywano ewentualne błędy lub niedopatrzenia w sposobie wystawienia oceny oraz proponowano ocenę nauczycielską. Przez pierwsze dwa, trzy miesiące pojawiały się rozbieżności między ocenami uczniowskimi i nauczycielskimi, widoczne były również problemy z dokonaniem samooceny (z powodu tremy i niechęci do mówienia o swojej wypowiedzi). Z czasem jednak różnice między ocenami zaczęły się zacierać, a opory uczniów zmalały. Wyniki drugiej ankiety ujawniły, że w grupie kontrolnej opinie uczniów się nie zmieniły, a w grupach eksperymentalnych licealiści znali kryteria oceniania oraz uważali, że są w stanie dokonać samooceny. Niektórzy uczniowie usamodzielnili się i stali się bardziej pewni siebie. Przede wszystkim, badani stali się partnerami nauczyciela w sytuacji oceniania. 92,3% uczniów uznało, że stopień z przedmiotu był sprawiedliwszy; 96,1% – że metodę samooceny należy upowszechnić; 86,5% – że samoocena ułatwia osiąganie sukcesów w nauce; 78,8% – że samoocena pomaga w sztuce negocjacji; 78,8% – że samoocena jest trudną sztuką.
 

Deskryptory TESE: samoocena, ocena uczących się, ocenianie, szkoła średnia, biologia, historia, język ojczysty
TESE descriptors: self-evaluation, evaluation of students, marking, secondary school, biology, history, mother tongue
Publikacje:
  • Zmysłowska, M. (2000). Przez samoocenę do partnerstwa. Edukacja i Dialog, 1, 26-32.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"