Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź na pytanie: Czy istnieje związek między pozytywnie zabarwionymi przezwiskami a autorytetem nauczyciela? Badanie zrealizowano dwuetapowo: w pierwszym etapie, obejmującym lata 1978-1980, opinię o pedagogach zebrano od 500 absolwentów (badaniem objęto 2160 pedagogów głównie z liceów ogólnokształcących na południowych terenach Polski). W drugim etapie (1998-2000) próba absolwentów liczyła niemal 3000 osób (tym samym zebrano opinie o 11 180 nauczycielach szkół średnich). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że najwięcej przezwisk mieli poloniści (jednocześnie odnotowano spadek tego wskaźnika w ciągu kilkudziesięciu lat z 83,1% do 73,3%). Podobnie wysoki odsetek pedagogów z przezwiskami dotyczył nauczycieli języka niemieckiego i wynosił 67,9%. Wśród osób o najniższym wskaźniku przezwisk znaleźli się informatycy (42,1%), nauczyciele sztuki (39,7%) oraz wiedzy o społeczeństwie (42,9%). Zgromadzony materiał pozwolił wykazać wysoką korelację pozytywnych przezwisk nauczycielskich z wysokim stopniem ich autorytetu. Okazało się ponadto, że najmniejszą liczbę przezwisk pozytywnych otrzymali nauczyciele języka angielskiego, matematyki, chemii, techniki oraz informatyki. Dodatkowo odnotowano znaczny wzrost wskaźnika uznania i szacunku (w 1978 roku jedynie poloniści i angliści uzyskali w tym zakresie wynik przekraczający 20%, z kolei w 2000 roku – poloniści, matematycy, katecheci, historycy, nauczyciele biologii, wiedzy o społeczeństwie, kultury fizycznej oraz przedmiotów zawodowych). Ponadto analiza porównawcza danych wykazała, że w ciągu ponad dwudziestu lat zwiększyła się liczba przezwisk pozytywnych. |