BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Funkcja dydaktyczna założona a rzeczywista młodych nauczycieli akademickich
Instytucja:
Data: [1998]
Badacz: Elżbieta Sałata
Abstrakt:

Przedmiotem badania była realizacja czynności nauczycieli akademickich składających się na proces dydaktyczny. Poddano je ocenie, posługując się metodą obserwacji zajęć dydaktycznych, prowadzonych przez 60 młodych nauczycieli akademickich (każde tworzyły zamkniętą tematycznie całość, trwały dwie, trzy godziny). U 54,5% nauczycieli realizację oceniono jako połowiczną, u ponad 36% jako pełną. 9,1% nauczycieli nie realizowało wybranych elementów procesu dydaktycznego Stwierdzono, że średnia realizacja funkcji dydaktycznej przez nauczycieli była dość niska, wynosiła około 63,4%. Najczęściej brak realizacji dotyczył doboru środków dydaktycznych, aktywizacji studentów podczas zajęć, udzielania wskazówek do samodzielnej pracy. Wartości dla realizacji celów dydaktycznych, doboru metod nauczania, tempa zajęć, nawiązywania do wiadomości z poprzednich zajęć wynosiły po 60%, dla doboru treści nauczania – 76,7%, dla doboru środków dydaktycznych – 43,3%, dla sposobu stawiania pytań, problemów i poleceń – 80%, dla słownictwa, stylu wypowiedzi – 90%, dla aktywizacji studentów podczas zajęć – 46,7%, dla samodyscypliny nauczycieli – 80%, dla udzielania wskazówek do samodzielnej pracy – 43,3%. Stwierdzono zależność między liczbą lat pracy nauczyciela a poziomem realizacji funkcji dydaktycznej oraz zależność między przygotowaniem pedagogicznym a realizacją funkcji dydaktycznej; nie stwierdzono zależności między poziomem realizacji a płcią badanych.

Deskryptory TESE: nauczyciel, szkoła wyższa, nauczanie, środki dydaktyczne, cel dydaktyczny, treści kształcenia, dydaktyka
TESE descriptors: teacher, higher education, teaching, teaching resourses, teaching objective, content of learning, didactics
Publikacje:
  • Sałata, E. (1999). Funkcja dydaktyczna założona a rzeczywista młodych nauczycieli akademickich. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 1, 23-29.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"