Abstrakt: |
Przedmiotem badania była realizacja czynności nauczycieli akademickich składających się na proces dydaktyczny. Poddano je ocenie, posługując się metodą obserwacji zajęć dydaktycznych, prowadzonych przez 60 młodych nauczycieli akademickich (każde tworzyły zamkniętą tematycznie całość, trwały dwie, trzy godziny). U 54,5% nauczycieli realizację oceniono jako połowiczną, u ponad 36% jako pełną. 9,1% nauczycieli nie realizowało wybranych elementów procesu dydaktycznego Stwierdzono, że średnia realizacja funkcji dydaktycznej przez nauczycieli była dość niska, wynosiła około 63,4%. Najczęściej brak realizacji dotyczył doboru środków dydaktycznych, aktywizacji studentów podczas zajęć, udzielania wskazówek do samodzielnej pracy. Wartości dla realizacji celów dydaktycznych, doboru metod nauczania, tempa zajęć, nawiązywania do wiadomości z poprzednich zajęć wynosiły po 60%, dla doboru treści nauczania – 76,7%, dla doboru środków dydaktycznych – 43,3%, dla sposobu stawiania pytań, problemów i poleceń – 80%, dla słownictwa, stylu wypowiedzi – 90%, dla aktywizacji studentów podczas zajęć – 46,7%, dla samodyscypliny nauczycieli – 80%, dla udzielania wskazówek do samodzielnej pracy – 43,3%. Stwierdzono zależność między liczbą lat pracy nauczyciela a poziomem realizacji funkcji dydaktycznej oraz zależność między przygotowaniem pedagogicznym a realizacją funkcji dydaktycznej; nie stwierdzono zależności między poziomem realizacji a płcią badanych. |