BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Frekwencja fonemów w tekstach mówionych dzieci w wieku przedszkolnym
Instytucja:
Data: [1997]
Badacz: Barbara Kamińska, Anna Miklaszewska, Stanisław Milewski
Abstrakt:

Celem badania było poznanie częstości występowania fonemów w tekstach mówionych dzieci w wieku przedszkolnym. Materiał do badania uzyskano od 652 dzieci (332 dziewczęta i 320 chłopców) w wieku od trzech do siedmiu lat; wypowiedzi nagrywano na taśmę magnetofonową w trakcie nieoficjalnych kontaktów językowych dzieci z dorosłymi; uzyskano teksty o objętości 200 tys. wyrazów, materiał poddany analizie obejmował 100 tys. użyć wyrazów, łącznie wystąpiły w nim 409 663 fonemy. W publikacji zaprezentowano bardzo szczegółowe dane dotyczące częstości i rangi występowania poszczególnych fonemów. Najczęściej w wypowiedziach występowały fonemy a, e, o; wśród fonemów samogłoski ustne stanowiły 41,71% wystąpień, samogłoski nosowe – 0,63%, spółgłoski właściwe – 35,42%, głoski szeregu szumiącego – 3,57%, ciszącego – 4,48%, syczącego – 4,59%, fonemy sonorne – 22,21%.

Deskryptory TESE: logopedia, język, komunikacja werbalna, dziecko, edukacja przedszkolna, lingwistyka
TESE descriptors: speech therapy, language, verbal communication, child, pre-primary education, linguistics
Publikacje:
  • Milewski, S. (1997). Frekwencja fonemów w tekstach mówionych dzieci w wieku przedszkolnym. Logopedia, 24, 67-83.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"