Obserwuj
Tytuł badania: |
Formy wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji w opinii nauczycieli i studentów SGH |
Instytucja: |
|
Data: |
2002 – 2004 |
Badacz: |
Marcin Dąbrowski |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy opinii pracowników akademickich i studentów Szkoły Głównej Handlowej na temat wykorzystania programów komputerowych i internetu (TIK) w procesie kształcenia. Do zebrania materiału posłużono się techniką ankiety, którą przeprowadzono dwukrotnie. W pierwszym etapie w 2002 r. kwestionariusze skierowano do 878 osób (odpowiedzi uzyskano od 422), w drugim etapie (2004 r.) o wypełnienie ankiety poproszono 603 nauczycieli (a odpowiedzi uzyskano od 113). Grupa studentów liczyła 24 osoby. Byli to studenci studiów zaocznych, którzy uczestniczyli w wirtualnych zajęciach. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że niemal 73% nauczycieli opowiedziało się za szerszym wykorzystywaniem internetu w procesie kształcenia. Jednocześnie wykazano, że chęć prowadzenia zajęć uzupełniających tradycyjne wykłady i ćwiczenia za pośrednictwem internetu wyraziło ponad 49% respondentów, a za prowadzeniem pełnych wykładów/ćwiczeń przez internet opowiedziało się 31%. Wśród najczęściej wymienianych dodatkowych uwag i opinii ankietowanych nauczycieli akademickich odnotowano: poparcie starań o popularyzację technologii e-learningowych, deklaracje podjęcia próby pracy nad materiałami online, sygnalizowanie problemów z brakiem odpowiedniej infrastruktury na uczelni, wspomagającej proces dydaktyczny, a także wskazanie potrzeby szkoleń (m.in. z aplikacji komputerowych w kontekście nowoczesnych technologii dydaktycznych). Dodatkowo ustalono, że większość studentów dobrze lub bardzo dobrze oceniła przydatność materiałów online, które uzupełniały tradycyjne zajęcia z ekonomii. |
Deskryptory TESE: |
edukacja, technologia informacyjno-komunikacyjna, nauczyciel, student, postawa, nauczanie wspomagane komputerem, Internet, korzystanie z Internetu, szkolnictwo wyższe, szkoła wyższa |
TESE descriptors: |
education, ICT, teacher, student, attitude, computer-assisted learning, Internet, Internet usage, higher education, higher education |
Publikacje: |
- Dąbrowski, M. (2005). Formy wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji w opinii nauczycieli i studentów SGH. e-mentor, 1, 43-44.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.