BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Formy wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji w opinii nauczycieli i studentów SGH
Instytucja:
Data: 2002 – 2004
Badacz: Marcin Dąbrowski
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy opinii pracowników akademickich i studentów Szkoły Głównej Handlowej na temat wykorzystania programów komputerowych i internetu (TIK) w procesie kształcenia. Do zebrania materiału posłużono się techniką ankiety, którą przeprowadzono dwukrotnie. W pierwszym etapie w 2002 r. kwestionariusze skierowano do 878 osób (odpowiedzi uzyskano od 422), w drugim etapie (2004 r.) o wypełnienie ankiety poproszono 603 nauczycieli (a odpowiedzi uzyskano od 113). Grupa studentów liczyła 24 osoby. Byli to studenci studiów zaocznych, którzy uczestniczyli w wirtualnych zajęciach. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że niemal 73% nauczycieli opowiedziało się za szerszym wykorzystywaniem internetu w procesie kształcenia. Jednocześnie wykazano, że chęć prowadzenia zajęć uzupełniających tradycyjne wykłady i ćwiczenia za pośrednictwem internetu wyraziło ponad 49% respondentów, a za prowadzeniem pełnych wykładów/ćwiczeń przez internet opowiedziało się 31%. Wśród najczęściej wymienianych dodatkowych uwag i opinii ankietowanych nauczycieli akademickich odnotowano: poparcie starań o popularyzację technologii e-learningowych, deklaracje podjęcia próby pracy nad materiałami online, sygnalizowanie problemów z brakiem odpowiedniej infrastruktury na uczelni, wspomagającej proces dydaktyczny, a także wskazanie potrzeby szkoleń (m.in. z aplikacji komputerowych w kontekście nowoczesnych technologii dydaktycznych). Dodatkowo ustalono, że większość studentów dobrze lub bardzo dobrze oceniła przydatność materiałów online, które uzupełniały tradycyjne zajęcia z ekonomii.

Deskryptory TESE: edukacja, technologia informacyjno-komunikacyjna, nauczyciel, student, postawa, nauczanie wspomagane komputerem, Internet, korzystanie z Internetu, szkolnictwo wyższe, szkoła wyższa
TESE descriptors: education, ICT, teacher, student, attitude, computer-assisted learning, Internet, Internet usage, higher education, higher education
Publikacje:
  • Dąbrowski, M. (2005). Formy wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji w opinii nauczycieli i studentów SGH. e-mentor, 1, 43-44.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"