Abstrakt: |
Badanie miało na celu weryfikację hipotezy, zgodnie z którą typ szkoły (prywatna, publiczna) decyduje o poziomie tolerancji i partnerstwa w relacjach nauczycieli z uczniami. Badanie kwestionariuszowe objęło 100 uczniów klas trzecich i czwartych z trzech liceów ogólnokształcących w Częstochowie, w tym dwóch niepublicznych (51 badanych) i jednego publicznego (49 badanych). Wyniki badania potwierdziły hipotezę badawczą i pozwoliły stwierdzić, że zgodnie z opiniami respondentów w szkołach niepublicznych zaufanie nauczycieli do uczniów oraz poziom respektowania praw ucznia były wyższe niż w szkołach publicznych. 56,2% uczniów szkół publicznych wskazało odpowiedzi ujawniające brak zaufania nauczycieli do uczniów, który ujawniał się poprzez respektowanie wyłącznie usprawiedliwień od rodziców, wymaganie bezwzględnego podporządkowania się normom i obyczajom, niechęć do uczniowskich pytań, brak chęci do szukania nowych rozwiązań problemów, formułowanie przez uczniów odpowiedzi zgodnie z oczekiwaniami nauczycieli, wykorzystywanie pomysłów uczniowskich w niewielkim stopniu, brak możliwości rozmawiania z nauczycielem o własnych problemach. W szkołach niepublicznych odsetek ten wyniósł 41%. Analogicznie, 55,6% uczniów szkół publicznych wybrało odpowiedzi wskazujące na łamanie praw ucznia przez nauczycieli, które ujawniało się poprzez stosowanie wyzwisk i krzyku w stosunku do uczniów, tendencję do rządzenia i wykorzystywania uczniów przez nauczycieli, agresję i ingerencję w psychologiczne terytorium ucznia (przerywanie odpowiedzi), niepokój jako reakcję ucznia na posiadanie odmiennego zdania od nauczyciela, wymuszony konformizm, nadmierną krytykę uczniów przez nauczycieli. |