BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Tolerancja w szkołach publicznych i niepublicznych
Data: październik 1998 – listopad 1998
Badacz: Jolanta Urbańska, Iwona Wagner
Abstrakt:

Badanie miało na celu weryfikację hipotezy, zgodnie z którą typ szkoły (prywatna, publiczna) decyduje o poziomie tolerancji i partnerstwa w relacjach nauczycieli z uczniami. Badanie kwestionariuszowe objęło 100 uczniów klas trzecich i czwartych z trzech liceów ogólnokształcących w Częstochowie, w tym dwóch niepublicznych (51 badanych) i jednego publicznego (49 badanych). Wyniki badania potwierdziły hipotezę badawczą i pozwoliły stwierdzić, że zgodnie z opiniami respondentów w szkołach niepublicznych zaufanie nauczycieli do uczniów oraz poziom respektowania praw ucznia były wyższe niż w szkołach publicznych. 56,2% uczniów szkół publicznych wskazało odpowiedzi ujawniające brak zaufania nauczycieli do uczniów, który ujawniał się poprzez respektowanie wyłącznie usprawiedliwień od rodziców, wymaganie bezwzględnego podporządkowania się normom i obyczajom, niechęć do uczniowskich pytań, brak chęci do szukania nowych rozwiązań problemów, formułowanie przez uczniów odpowiedzi zgodnie z oczekiwaniami nauczycieli, wykorzystywanie pomysłów uczniowskich w niewielkim stopniu, brak możliwości rozmawiania z nauczycielem o własnych problemach. W szkołach niepublicznych odsetek ten wyniósł 41%. Analogicznie, 55,6% uczniów szkół publicznych wybrało odpowiedzi wskazujące na łamanie praw ucznia przez nauczycieli, które ujawniało się poprzez stosowanie wyzwisk i krzyku w stosunku do uczniów, tendencję do rządzenia i wykorzystywania uczniów przez nauczycieli, agresję i ingerencję w psychologiczne terytorium ucznia (przerywanie odpowiedzi), niepokój jako reakcję ucznia na posiadanie odmiennego zdania od nauczyciela, wymuszony konformizm, nadmierną krytykę uczniów przez nauczycieli.

Deskryptory TESE: szkolnictwo prywatne, szkolnictwo publiczne, relacja nauczyciel – uczeń, atmosfera w klasie, prawa człowieka
TESE descriptors: private education, public education, teacher-student relation, classroom climate, human rights
Publikacje:
  • Urbańska, J. i Wagner, I. (2000). Tolerancja w szkołach publicznych i niepublicznych. Edukacja i Dialog, 8, 3-8.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"