Abstrakt: |
Celem badania było określenie stosunku uczniów klas VII-VIII szkoły podstawowej do tolerancji. Badaniem ankietowym objęto 151 osób w wieku 13-15 lat, w tym 79 dziewcząt i 73 chłopców. Wyniki badania ujawniły, że 54% uczniów postrzegało stosunek swoich kolegów do własnej osoby jako średnio tolerancyjny. Z kolei 26% badanych uważało rówieśników za osoby o niskim poziomie tolerancji, 11% – bardzo niskim, 8% – dużym, zaledwie 1% – bardzo dużym. Nauczyciele postrzegani byli w nieco lepszym świetlne, bo choć 39% uznało ich poziom tolerancji za średni, to aż 26% za duży, a 5% za bardzo duży. Jednocześnie 18% badanych uznało nauczycieli za mało tolerancyjnych, a 12% za bardzo mało tolerancyjnych. Z perspektywy badanych sami uczniowie byli najczęściej wobec nauczycieli mało (41%) i średnio tolerancyjni (34%). Po 11% badanych uznało, że uczniowie okazują nauczycielom bardzo małą i dużą tolerancję, a 3% – bardzo dużą. Odpowiedzi uczniów dotyczące sposobu rozumienia tolerancji można było podzielić na te błędne (w tym brak odpowiedzi: 35,4%), prawidłowe (30,8%) i te, które utożsamiały tolerancję z kulturalnością, uczciwością, szacunkiem, uprzejmością i akceptacją. |