BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Lęk szkolny
Data: [1995]
Badacz: Mikołaj Jalinik
Abstrakt:

Przedmiotem badania były sytuacje stresowe, których uczniowie doświadczali w szkole. Badaniem objęto 92 uczniów z dwóch klas Liceum Ekonomicznego i z jednej klasy Technikum Zawodowego Szkół Rolniczych w Bielsku Podlaskim. Wykorzystano technikę ankiety, która zawierała 25 pytań. Wyniki badania ujawniły, że najbardziej na lęk szkolny byli narażeni uczniowie nienadążający za programem nauczania, najmniej zaś uczniowie o dobrych i bardzo dobrych wynikach w nauce. Głównym źródłem stresu były relacje nauczyciel – uczeń oraz wewnątrz grup rówieśniczych. Pewne znaczenie miała również atmosfera w rodzinie, warunki nauki i pracy, stosunki międzyludzkie i sytuacja materialna rodziców. Niemal 84% badanych przeżywało w jakimś stopniu zdenerwowanie i lęk szkolny. Do najbardziej stresujących sytuacji uczniowie zaliczyli odpowiedź przy tablicy i niemożność opanowania zadanego materiału. Badani wymienili następujące objawy lęku: ból głowy (35%), ból brzucha (33%), drżenie rąk (32%), obgryzanie paznokci, brak apetytu, zmęczenie. Tylko 27% badanych nie stwierdziło żadnych objawów somatycznych, a więcej niż jeden objaw wymieniło 73% uczniów. 8,5% młodzieży zadeklarowało stosowanie leków uspokajających, 2% robiło to często. Jedynie 13,2% uczniów chciałoby spędzać czas wolny w szkole na zajęciach pozalekcyjnych. 62% ankietowanych lubiło swoją szkołę – częściej byli to uczniowie liceum niż technikum. 48,1% uczniów stwierdziło, że są nauczyciele, którzy wzbudzają w nich lęk – przede wszystkim z powodu częstego odpytywania, ale też ośmieszania, poniżania, czynienia niestosownych komentarzy na temat braku uzdolnień czy nieporadności, wtrącania się do spraw osobistych/rodzinnych/pozaszkolnych uczniów. 41% badanych stwierdziło, że są niesprawiedliwie oceniani i nie mają szans na poprawienie ocen. Część uczniów przyznała przy tym, że złe relacje z nauczycielami wynikały również z niewłaściwego zachowania młodzieży w szkole i wobec nauczycieli. Bardziej godni zaufania od nauczycieli byli rówieśnicy i to do nich najczęściej zwracali się uczniowie ze swoimi problemami. 13% ankietowanych nie rozmawiało z nikim o swoich problemach.

Deskryptory TESE: psychologia, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, trudności w nauce, relacja nauczyciel – uczeń, relacje interpersonalne
TESE descriptors: psychology, secondary school, vocational school, learning difficulty, teacher-student relation, interpersonal relations
Publikacje:
  • Jalinik, M. (1995). Lęk szkolny. Edukacja i Dialog, 6, 56-58.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"