BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Lęk szkolny a strategie radzenia sobie ze stresem u dzieci. Moderująca rola uogólnionego poczucia własnej skuteczności
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Kamila Król, Elżbieta Talik
Abstrakt:

Weryfikacji poddano m.in. hipotezę zakładającą, że dzieci często doświadczające lęku szkolnego będą częściej wybierać strategie koncentracji na emocjach i poszukiwania wsparcia społecznego. Zakładano również, że wśród dzieci z wysokim poczuciem własnej skuteczności wyższa będzie siła negatywnej zależności między lękiem a strategią aktywnego radzenia sobie ze stresem. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano następujące narzędzia: Kwestionariusz Lęku Szkolnego, Skalę Kompetencji Osobistej KompOs, kwestionariusz Jak sobie radzisz? oraz ankietę do zebrania informacji o uczniach. W badaniu wzięło udział 105 uczniów z klas czwartych dwóch szkół podstawowych w województwie lubelskim. Wiek badanych mieścił się w przedziale 10-13 lat. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że średni poziom poczucia własnej skuteczności wśród badanej młodzieży nie odbiegał od wyników w próbie normalizacyjnej dla tej grupy wiekowej. Odnotowano również, że najczęściej wybieraną strategią radzenia sobie ze stresem jest aktywne radzenie sobie – dyspozycyjne oraz sytuacyjne. Koncentracja na emocjach okazała się wyższa – dyspozycyjnie oraz sytuacyjnie – w grupie dzieci częściej przeżywających lęk szkolny. Nie potwierdzono natomiast różnic w zakresie strategii poszukiwania wsparcia społecznego. Wyniki badania nie potwierdziły natomiast moderacyjnej roli uogólnionego poczucia własnej skuteczności w relacji między lękiem szkolnym a strategiami radzenia sobie ze stresem.

Autorskie słowa kluczowe: strategie radzenia sobie ze stresem, lęk szkolny, uogólnione poczucie własnej skuteczności, okres młodszy szkolny
Author's Keywords: coping strategies, school anxiety, general self-efficacy, young school-age children
Deskryptory TESE: postawa wobec szkoły, postawa, kompetencje społeczne, zachowania społeczne, zachowania, osobowość
TESE descriptors: attitude towards school, attitude, social competences, social behaviour, behaviour, personality
Publikacje:
  • Talik, E. i Król, K. (2014). Lęk szkolny a strategie radzenia sobie ze stresem u dzieci. Moderująca rola uogólnionego poczucia własnej skuteczności. Psychologia Rozwojowa, 4, 85-99.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"