Tytuł badania: |
Lęk szkolny a strategie radzenia sobie ze stresem u dzieci. Moderująca rola uogólnionego poczucia własnej skuteczności |
Instytucja: |
|
Data: |
[2013] |
Badacz: |
Kamila Król, Elżbieta Talik |
Abstrakt: |
Weryfikacji poddano m.in. hipotezę zakładającą, że dzieci często doświadczające lęku szkolnego będą częściej wybierać strategie koncentracji na emocjach i poszukiwania wsparcia społecznego. Zakładano również, że wśród dzieci z wysokim poczuciem własnej skuteczności wyższa będzie siła negatywnej zależności między lękiem a strategią aktywnego radzenia sobie ze stresem. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano następujące narzędzia: Kwestionariusz Lęku Szkolnego, Skalę Kompetencji Osobistej KompOs, kwestionariusz Jak sobie radzisz? oraz ankietę do zebrania informacji o uczniach. W badaniu wzięło udział 105 uczniów z klas czwartych dwóch szkół podstawowych w województwie lubelskim. Wiek badanych mieścił się w przedziale 10-13 lat. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że średni poziom poczucia własnej skuteczności wśród badanej młodzieży nie odbiegał od wyników w próbie normalizacyjnej dla tej grupy wiekowej. Odnotowano również, że najczęściej wybieraną strategią radzenia sobie ze stresem jest aktywne radzenie sobie – dyspozycyjne oraz sytuacyjne. Koncentracja na emocjach okazała się wyższa – dyspozycyjnie oraz sytuacyjnie – w grupie dzieci częściej przeżywających lęk szkolny. Nie potwierdzono natomiast różnic w zakresie strategii poszukiwania wsparcia społecznego. Wyniki badania nie potwierdziły natomiast moderacyjnej roli uogólnionego poczucia własnej skuteczności w relacji między lękiem szkolnym a strategiami radzenia sobie ze stresem. |
Autorskie słowa kluczowe: |
strategie radzenia sobie ze stresem, lęk szkolny, uogólnione poczucie własnej skuteczności, okres młodszy szkolny |
Author's Keywords: |
coping strategies, school anxiety, general self-efficacy, young school-age children |
Deskryptory TESE: |
postawa wobec szkoły, postawa, kompetencje społeczne, zachowania społeczne, zachowania, osobowość |
TESE descriptors: |
attitude towards school, attitude, social competences, social behaviour, behaviour, personality |
Publikacje: |
- Talik, E. i Król, K. (2014). Lęk szkolny a strategie radzenia sobie ze stresem u dzieci. Moderująca rola uogólnionego poczucia własnej skuteczności. Psychologia Rozwojowa, 4, 85-99.
|