BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Lęk szkolny u dzieci z dysleksją
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Damian A. Czepita, Ewa Łodygowska
Abstrakt:

Celem badania było określenie formy pomocy terapeutycznej, która może wpływać na lęk szkolny u dzieci z dysleksją. W badaniu wzięło udział 165 dzieci uczęszczających do klas szóstych szkoły podstawowej oraz klas pierwszych i drugich gimnazjów. Badanych podzielono na trzy równe grupy; w grupie pierwszej znalazły się dzieci objęte minimum trzyletnią opieką terapeutyczną, w grupie drugiej – dzieci, które miały nieregularne doświadczenia terapeutyczne, a w grupie trzeciej – dzieci z dysleksją, które nigdy nie korzystały z opieki terapeutycznej. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz Ja i moja szkoła E. Skrzypek-Siwińskiej. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że dzieci z nieregularnym doświadczeniem terapeutycznym wykazywały większy poziom ogólnego lęku szkolnego. Stwierdzono ponadto, że dzieci z tej grupy przejawiały również wyższy poziom lęku szkolnego związanego z sytuacją sprawdzania wiedzy. Wyniki badania wykazały także, że największy poziom lęku szkolnego i lęku w sytuacjach sprawdzania wiedzy występował u dziewcząt bez względu na ich doświadczenia terapeutyczne. Zwrócono uwagę na konsekwencje niesystematycznej pomocy terapeutycznej, która może powodować nasilony lęk szkolny.

Autorskie słowa kluczowe: dysleksja, lęk szkolny
Author's Keywords: dyslexia, school phobia
Deskryptory TESE: specjalne potrzeby edukacyjne, terapia, profilaktyka, osobowość, niedostateczne osiągnięcia w nauce, trudności w nauce
TESE descriptors: special educational needs, therapy, prevention, personality, re-assessment, learning difficulty
Publikacje:
  • Łodygowska, E. i Czepita, D.A. (2012). Lęk szkolny u dzieci z dysleksją. Annales Academiae Medicae Stetinensis, 1, 66-70.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"