
Obserwuj
Tytuł badania: |
Leksyka gwarowa w wypracowaniach orawskich gimnazjalistów (na przykładzie Podwilka) |
Instytucja: |
|
Data: |
2001 |
Badacz: |
Barbara Zgama |
Abstrakt: |
Głównym celem badań była odpowiedź na pytania: czy używanie języka w postaci dialektalnej jest dla ucznia bogactwem czy trudnością oraz czy gwara przeszkadza dzieciom z Orawy w zdobywaniu wiedzy. Badania przeprowadzono wśród uczniów szkół podstawowych (klasy I-III). Dotyczyły one głównie aspektu językowego (zadaniem uczniów było opisanie podwórka; tłumaczy to językową analizę obrazu wsi). Badania pokazały, że uczniowie posługują się podczas opisu słownictwem kulturowym. Dodatkowo w zakresie badań odbyło się także ankietowanie uczniów gimnazjum. Wszystkie badane dzieci pochodziły z terenów orawskich. Łącznie w ankiecie wzięło udział 119 uczniów (60 dziewczynek, 59 chłopców) z sześciu klas (Gimnazjum w Podwilku). Ankiety potwierdzają użycie gwary orawskiej u 11 dzieci. W 85 przypadkach gwara ta jest używana przez uczniów głównie na lekcjach. Dodatkowo analizowano wypracowania (wykorzystano klasyfikację Kąsia). Łącznie badaniom poddano około 1110 prac (były to prace klasowe oraz domowe), w których badani mogli wypowiedzieć się na temat lektur oraz tekstów zamieszczonych w podręcznikach. Tematyka ta była powiązana z ich odczuciami i refleksjami dotyczącymi tekstów literackich. Z badań wynika, że pomimo stosowania przez badanych uczniów gwary orawskiej nie mają oni problemów ze swobodną zmianą komunikacji w języku ogólnonarodowym.
|
Deskryptory TESE: |
gimnazjum, język, badania edukacyjne, ankieta, komunikacja werbalna, mniejszość językowa, kompetencje językowe |
TESE descriptors: |
lower secondary, language, educational research, questionnaire, verbal communication, language minority, language skills |
Publikacje: |
- Zgama, B. (2003). Leksyka gwarowa w wypracowaniach orawskich gimnazjalistów (na przykładzie Podwilka). Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego, 59, 189-197.

|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.