BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Lęk społeczny a faworyzująca i deprecjonująca autoprezentacja młodzieży szkolnej w sytuacji powodzenia i niepowodzenia
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Weronika Juroszek
Abstrakt:

Celem badania było określenie związku między lękiem społecznym a deprecjonującą i faworyzującą autoprezentacją w sytuacji sukcesu i porażki. Badaniem objęto 119 uczniów klasy pierwszej i drugiej katowickich szkół średnich (X LO i Śląskich Zakładów Naukowych w Katowicach), w tym 59 dziewcząt i 60 chłopców. Zastosowano Skalę Koncentracji na Sobie oraz kwestionariusz własnej konstrukcji do pomiaru nasilenia deprecjonującej i faworyzującej autoprezentacji w czterech rodzajach sytuacji: intelektualnego sukcesu i porażki oraz społecznego sukcesu i porażki. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że wbrew przewidywaniom wysoki poziom lęku społecznego nie wiązał się z częstszym dokonywaniem deprecjonującej autoprezentacji. Stwierdzono natomiast istotną zależność między lękiem społecznym a jedną z czterech zmiennych dotyczących faworyzującej autoprezentacji – w sytuacji porażki intelektualnej w najmniejszym stopniu faworyzowali się uczniowie o niskim lęku społecznym.

Autorskie słowa kluczowe: lęk społeczny, autoprezentacja, powodzenie/niepowodzenie
Deskryptory TESE: zachowania społeczne, młodzież, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, postawa
TESE descriptors: social behaviour, youth, secondary school, vocational school, attitude
Publikacje:
  • Juroszek, W. (2013). Lęk społeczny a faworyzująca i deprecjonująca autoprezentacja młodzieży szkolnej w sytuacji powodzenia i niepowodzenia. Horyzonty Wychowania, 23, 235-250.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"