BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Oczekiwania nauczyciela a wyniki nauczania
Instytucja:
Data: [1995]
Badacz: Sylwia Seul
Abstrakt:

Przedmiotem badania był związek między osiąganymi wynikami nauczania a poziomem oczekiwań nauczyciela wobec osiągnięć ucznia. Główna hipoteza sformułowana w ramach badań głosiła, że wyniki nauczania wzrastają liniowo wraz ze wzrostem poziomu oczekiwań nauczyciela. Badaniami objęto nauczycieli i uczniów z województwa szczecińskiego z trzech środowisk: duże miasto (powyżej 50 tys. mieszkańców), małe miasto (poniżej 50 tys. mieszkańców) i wieś. Z każdego z tych środowisk dobrano losowo 10 nauczycieli prowadzących lekcje matematyki w klasie szóstej szkoły podstawowej. W pierwszym etapie badania brali udział nauczyciele wraz ze wszystkimi uczniami wylosowanej klasy (N = 660), w drugim etapie przeprowadzono obserwację całych klas, lecz tylko sześć wytypowanych wcześniej osób dostarczało badaczom wyników (bez wiedzy na ten temat). Badanych z drugiego etapu badań ponadto wdrożono do: grupy eksperymentalnej I (po dwóch uczniów z klasy, o których powiedziano nauczycielowi, że osiągnęli wysokie wyniki w teście zdolności), grupy eksperymentalnej II (po dwóch uczniów, o których powiedziano nauczycielowi, że osiągnęli średnie wyniki w teście zdolności) oraz jednej kontrolnej (uczniowie o dobrych wynikach w teście zgodności wytypowani przez nauczyciela). Celem manipulacji eksperymentalnej było podniesienie oczekiwań nauczyciela względem wytypowanych uczniów w klasie. W badaniu wykorzystano następujące narzędzia badawcze: sprawdzian wiadomości w wersji A (pisanej przez uczniów na początku badania) i w wersji B (pisanej przez uczniów po upływie 11 tygodni) do pomiaru wyników nauczania i zdolności uczniów, opracowany na podstawie programu nauczania matematyki i Ogólnego Testu Klasyfikacyjnego; Kwestionariusz Porównań dla nauczyciela do pomiaru jego oczekiwań wobec wyników nauczania, w którym porównywał opisy zachowania sześciu uczniów; Kwestionariusz do badania lęku jako stanu i cechy (STAIC) w opracowaniu Spielbergera, Sosnowskiego i Iwaniszczuk do pomiaru lęku uczniów; Instrukcję do Próby Socjometrycznej do pomiaru pozycji ucznia w klasie; Inwentarz dla Nauczyciela w formie ankiety zawierającej dane metryczkowe oraz mierzącej poziom lęku (STAI, inwentarz do badania lęku jako stanu i cechy w opracowaniu Sosnkowskiego i Wrześniewskiego, 1987), umiejscowienie pozycji kontroli (kwestionariusz Delta w opracowaniu Drwala, 1979), aprobatę społeczną (Kwestionariusz Aprobaty Społecznej w opracowaniu Wilczyńskiej i Drwala, 1980), orientację interpersonalną (Skala Orientacji Interpersonalnej autorstwa Rubina i Swapa w opracowaniu Seul, 1989) oraz pozycje skali SQ (Brzezińska i Brzeziński, 1975); Arkusz Obserwacyjny dla badaczy do pomiaru interakcji nauczyciela z uczniem, klimatu emocjonalnego, sprzężenia zwrotnego, wydajności i wkładu pracy nauczyciela, który wykorzystano do 10-godzinnych obserwacji w trakcie lekcji. Uzyskane zależności statystyczne charakteryzowały się wysokim poziomem istotności, ponadto manipulacja eksperymentalna okazała się udana (wpływu oczekiwań nauczyciela na zmienność wyników nauczania nie zarejestrowano jedynie w grupie kontrolnej i eksperymentalnej II), co pozwoliło na jednoznaczne potwierdzenie hipotezy badawczej. Istotnym czynnikiem sprzyjającym dobrym wynikom nauczania okazały się zdolności uczniów, ich akceptacja w grupie (w przypadku uczniów słabszych) oraz aktywność. Wśród właściwości nauczyciela dużą rolę grały: orientacja interpersonalna, wykształcenie, płeć, poczucie kontroli wewnętrznej oraz lęk jako stan nauczyciela. Ponadto wraz ze wzrostem liczebności klasy malał wpływ oczekiwań nauczyciela.

Deskryptory TESE: matematyka, szkoła podstawowa, atmosfera w klasie, psychologia, relacja nauczyciel – uczeń, osobowość, postawa, uzdolniony uczeń, nauczyciel przedmiotu, nauczanie
TESE descriptors: mathematics, primary school, classroom climate, psychology, teacher-student relation, personality, attitude, gifted pupil, specialist teacher, teaching
Publikacje:
  • Seul, S. (1995). Oczekiwania nauczyciela a wyniki nauczania. Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"