Abstrakt: |
Celem badania było dookreślenie nauczycielskich oczekiwań wobec zawodu (zanim zaczęli pracę w szkole). Próbowano także uzyskać informację, czy i na ile te oczekiwania były ważne dla badanych oraz czy były w jakikolwiek sposób respektowane w ich środowisku pracy. W badaniu wzięli udział nauczyciele z państwowych szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Terenem badania było województwo mazowieckie. Wśród badanych wydzielono dwie grupy ze względu na staż pracy: nauczyciele mający do trzech lat stażu w zawodzie (grupa A) oraz nauczyciele z ponaddziesięcioletnim stażem pracy (grupa B). Łącznie przebadano 260 osób. Wyniki badania pokazały m.in. oczekiwania respondentów motywujące badaną grupę zawodową do podjęcia pracy w szkole. Były to: możliwość realizowania pasji w pracy dydaktyczno-wychowawczej (grupa A: 13%, grupa B: 25%), możliwość kształtowania postaw i zainteresowań uczniów oraz przekazywanie wartości (grupa A: 8%, grupa B: 15%), pomoc dzieciom i młodzieży w przygotowaniu się do życia w społeczeństwie i uczestnictwa w kulturze (grupa A: 0%, grupa B: 18%), twórcze realizowanie się w pracy (grupa A: 23%, grupa B: 7%), możliwość rozwoju zawodowego i osobistego (grupa A: 19%, grupa B: 11%), uznanie i szacunek dla pracy nauczyciela (grupa A: 16%, grupa B: 0%), satysfakcjonujące wynagrodzenie (grupa A: 4%, grupa B: 8%), możliwość godzenia pracy z życiem rodzinnym (grupa A: 0%, grupa B: 16%) oraz chęć poszerzania wiedzy z zakresu nauczanego przedmiotu (grupa A: 17%, grupa B: 0%). W 63% przypadków odpowiedzi z grupy A oraz w 77% z grupy B nie pytano nauczycieli o ich oczekiwania w momencie rozpoczęcia przez nich pracy. |