Abstrakt: |
Badanie miało na celu charakterystykę poziomu motywacji uczniów do nauki. Badaniem objęto łącznie 24 osoby, w tym uczniów klas czwartych, szóstych i ósmych szkoły podstawowej oraz pierwszych i czwartych szkoły średniej. W badaniu wykorzystano ankietę własnej konstrukcji. Większość uczniów zadeklarowała, że uczy się dla siebie (22 osoby) oraz że wiedza decyduje o stopniach (15) i wyborze szkoły średniej (16). Uczniowie pracowaliby więcej, gdyby mieli pewność otrzymania za swoją wiedzę najlepszych ocen (17), na których bardzo im zależy (22). Zaraz potem zadeklarowali, że pracują tyle, na ile ich stać (18). Nieco mniej niż połowa badanych uznała, że nauczyciele oceniają ich sprawiedliwie i obiektywnie (11). Jeszcze mniej stwierdziło, że nauczyciele cieszą się, gdy mogą im wystawić wysoką ocenę (pięć wskazań). Tylko troje zadeklarowało, że są zawsze przygotowani i nie mają problemu przy odpowiedziach. Żaden z badanych uczniów nie uczył się chętnie przedmiotów ścisłych. Tylko pięciu wyrażało chęć nauki języków obcych. Na 14 osobach nie robili już wrażenia najlepsi uczniowie. 10 uczniów spośród ankietowanych dzieliłoby się chętnie wiedzą, gdyby znaleźli się w pozycji prymusa, a 13 poszerzałoby wiedzę indywidualnie. Część uczniów uznała, że wysoka średnia ocen stanowiła gwarancję ukończenia szkoły średniej (sześć wskazań), według dwóch osób wysoka średnia zapewni im w przyszłości dobre zarobki. Tylko dla ośmiu uczniów wysoka średnia czy świadectwo z wyróżnieniem stanowiły powód uznania wśród rówieśników, choć nikt nie uczył się dla zrobienia na nich wrażenia. |