BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Motywacje ucznia do nauki
Data: [1995]
Badacz: Barbara Wiesława Jendrzejewska
Abstrakt:

Badanie miało na celu charakterystykę poziomu motywacji uczniów do nauki. Badaniem objęto łącznie 24 osoby, w tym uczniów klas czwartych, szóstych i ósmych szkoły podstawowej oraz pierwszych i czwartych szkoły średniej. W badaniu wykorzystano ankietę własnej konstrukcji. Większość uczniów zadeklarowała, że uczy się dla siebie (22 osoby) oraz że wiedza decyduje o stopniach (15) i wyborze szkoły średniej (16). Uczniowie pracowaliby więcej, gdyby mieli pewność otrzymania za swoją wiedzę najlepszych ocen (17), na których bardzo im zależy (22). Zaraz potem zadeklarowali, że pracują tyle, na ile ich stać (18). Nieco mniej niż połowa badanych uznała, że nauczyciele oceniają ich sprawiedliwie i obiektywnie (11). Jeszcze mniej stwierdziło, że nauczyciele cieszą się, gdy mogą im wystawić wysoką ocenę (pięć wskazań). Tylko troje zadeklarowało, że są zawsze przygotowani i nie mają problemu przy odpowiedziach. Żaden z badanych uczniów nie uczył się chętnie przedmiotów ścisłych. Tylko pięciu wyrażało chęć nauki języków obcych. Na 14 osobach nie robili już wrażenia najlepsi uczniowie. 10 uczniów spośród ankietowanych dzieliłoby się chętnie wiedzą, gdyby znaleźli się w pozycji prymusa, a 13 poszerzałoby wiedzę indywidualnie. Część uczniów uznała, że wysoka średnia ocen stanowiła gwarancję ukończenia szkoły średniej (sześć wskazań), według dwóch osób wysoka średnia zapewni im w przyszłości dobre zarobki. Tylko dla ośmiu uczniów wysoka średnia czy świadectwo z wyróżnieniem stanowiły powód uznania wśród rówieśników, choć nikt nie uczył się dla zrobienia na nich wrażenia.

Deskryptory TESE: motywacja, uczeń, szkoła średnia, ocena uczących się, relacja nauczyciel – uczeń, świadectwo ukończenia szkoły, przedmiot nauczania, postawa
TESE descriptors: motivation, pupil, secondary school, evaluation of students, teacher-student relation, school-leaving certificate, curriculum subject, attitude
Publikacje:
  • Jendrzejewska, B.W. (1995). Motywacje ucznia do nauki. Edukacja i Dialog, 9, 37-40.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"