Abstrakt: |
Celem badania było określenie wybranych elementów motywacji i celów nauczycieli oraz ewentualnych zależności między tymi zmiennymi. W badaniu zastosowano kwestionariusz własnej konstrukcji, którym objęto 55 czynnych zawodowo nauczycieli o zróżnicowanym stażu pracy i wieku. W próbie przeważały osoby młode (średnia wieku – 32,7 roku). 38% badanych stanowili mężczyźni. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić słaby związek między motywacją osiągnięć respondentów a subiektywnym znaczeniem aktywności zawodowej – im poziom motywacji osiągnięć był wyższy, tym większe znaczenie miała praca dydaktyczna. Więcej istotnych powiązań stwierdzono w przypadku poczucia skuteczności, które rosło wraz ze spadkiem poziomu wskaźnika wypalenia zawodowego nauczycieli. Poczucie skuteczności wiązało się również z aprobatą społeczną, co oznaczało, że nauczycielom bardziej zależało na tym, by uchodzić za bardziej skutecznych, niż w rzeczywistości byli. Poczucie skuteczności pozostawało w niezbyt silnym, lecz istotnym związku ze znaczeniem głównych dziedzin życiowej aktywności. Zależności te sugerowały, że ocena własnej skuteczności odnoszona była przez badanych wyłącznie do sfery zawodowej. Większość nauczycieli prezentowała niski poziom poczucia wpływu na rzeczywistość, przede wszystkim w sferze zawodowej. Łączne ujęcie uzyskanych danych pozwoliło stwierdzić, że nauczyciele nie mieli przekonania o skutecznym wykonywaniu zawodu. |