BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Pół na pół. Czy identyfikujesz się z zawodem?
Data: [1995]
Badacz: Grażyna M. Frankowska
Abstrakt:

Przedmiotem badania była identyfikacja z zawodem nauczycieli klas pierwszych i drugich szkół podstawowych w Wielkopolsce (N = 60). W ankiecie zadano jedno pytanie: Czy zmieniłby Pan-i zawód?, z czterema odpowiedziami wymagającymi uzasadnienia. 34 osoby (56,7%) nie zmieniłyby zawodu nigdy, bowiem były nauczycielami z powołania, lubiły pracę z dziećmi i dawała im ona satysfakcję; miały także długi staż pracy. 17 osób (28,3%) zmieniłoby zawód w zależności od sytuacji w oświacie, możliwości uzyskania innej pracy, swojego stanu zdrowia i sytuacji w kraju. Pięć osób (8,4%) nie wiedziało, czy zmieniłyby zawód, czego też nie uzasadniały. Cztery osoby (6,6%) zmieniłyby zawód natychmiast, ponieważ nie odczuwały satysfakcji finansowej, wymagały tego okoliczności oraz sytuacja w polskiej oświacie napawała ich przerażeniem. Badanie potwierdziło feminizację zawodu nauczyciela – 96,6% badanych stanowiły kobiety. Wszyscy badani mieli przygotowanie pedagogiczne, w tym 51,7% ukończyło studia wyższe, 45% studium pedagogiczne, 4,3% liceum pedagogiczne. Wszyscy badani podnosili swoje kompetencje zawodowe poprzez uczestnictwo w konferencjach organizowanych przez metodyków, część uczestniczyła w kursach i szkoleniach ODN-u (20%), kursach kuratoryjnych (5%), studiach zaocznych (5%). Badani wymienili 70 tytułów dzienników, tygodników i czasopism czytanych systematycznie, okazjonalnie i sporadycznie. Tylko dziewięć z nich stanowiły czasopisma specjalistyczno-zawodowe, najczęściej były to Życie SzkołyGłos Nauczycielski. 14% respondentów nie czytało w ogóle prasy, 4% wymieniło prasę poświęconą dziecku i rodzinie. 30% badanych nie przeczytało w ostatnim miesiącu żadnej książki, 20% czytuje m.in. książki pedagogiczne, tylko czterech respondentów wymieniło książki dla dzieci.

Deskryptory TESE: zawód nauczyciela, doskonalenie zawodowe nauczycieli, kształcenie nauczycieli, postawa, zmiana zawodu, wynagrodzenie nauczyciela, czytanie, literatura dla dzieci i młodzieży, środki masowego przekazu
TESE descriptors: teaching profession, in-service teacher training, teacher education, attitude, career change, teacher salary, reading, children's and youth literature, mass media
Publikacje:
  • Frankowska, G.M. (1995). Pół na pół. Czy identyfikujesz się z zawodem? Edukacja i Dialog, 10, 27-29.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"