Abstrakt: |
Przedmiotem badania była wiedza pojęciowa uczniów z zakresu muzyki oraz jej uwarunkowania. Badanie objęło 100 uczniów czterech klas trzecich szkoły podstawowej. W badaniu wykorzystano test słownikowy z muzyki dla uczniów klasy trzeciej w opracowaniu K. Czarneckiego, test L. Goodenougha do pomiaru poziomu inteligencji uczniów, analizę dokumentacji szkolnej oraz rozmowy i wywiady z dyrektorami szkół, nauczycielami, rodzicami i uczniami. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano, że wśród 1750 odpowiedzi udzielonych przez uczniów (na 3000 możliwych) odpowiedzi poprawne stanowiły 58,3%, odpowiedzi błędne – 10,4%, w 31,3% przypadków nie udzielono żadnej odpowiedzi. Szczegółowa analiza wyników ujawniła, że płeć uczniów nie miała istotnego wpływu na poziom wiedzy pojęciowej z muzyki. Pozytywny pływ wykazano jednak w przypadku następujących czynników: poziomu osiągnięć szkolnych uczniów, poziomu inteligencji, aspiracji zawodowych uczniów. Im wyższe wartości przyjmowały te zmienne, tym większa była też wiedza pojęciowa uczniów z zakresu muzyki. |