BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Szkolna wiedza pojęciowa uczniów klas trzecich z muzyki i niektóre jej uwarunkowania
Data: 1996 – 1997
Badacz: Grażyna Paluch
Abstrakt:

Przedmiotem badania była wiedza pojęciowa uczniów z zakresu muzyki oraz jej uwarunkowania. Badanie objęło 100 uczniów czterech klas trzecich szkoły podstawowej. W badaniu wykorzystano test słownikowy z muzyki dla uczniów klasy trzeciej w opracowaniu K. Czarneckiego, test L. Goodenougha do pomiaru poziomu inteligencji uczniów, analizę dokumentacji szkolnej oraz rozmowy i wywiady z dyrektorami szkół, nauczycielami, rodzicami i uczniami. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano, że wśród 1750 odpowiedzi udzielonych przez uczniów (na 3000 możliwych) odpowiedzi poprawne stanowiły 58,3%, odpowiedzi błędne – 10,4%, w 31,3% przypadków nie udzielono żadnej odpowiedzi. Szczegółowa analiza wyników ujawniła, że płeć uczniów nie miała istotnego wpływu na poziom wiedzy pojęciowej z muzyki. Pozytywny pływ wykazano jednak w przypadku następujących czynników: poziomu osiągnięć szkolnych uczniów, poziomu inteligencji, aspiracji zawodowych uczniów. Im wyższe wartości przyjmowały te zmienne, tym większa była też wiedza pojęciowa uczniów z zakresu muzyki.

Deskryptory TESE: muzyka, wiedza, szkoła podstawowa, inteligencja, trudności w nauce, uczeń
TESE descriptors: music, knowledge, primary school, intelligence, learning difficulty, pupil
Publikacje:
  • Paluch, G. (2000). Szkolna wiedza pojęciowa uczniów klas trzecich z muzyki i niektóre jej uwarunkowania. Nauczyciel i Szkoła, 1, 46-53.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"