BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Szkolne emocje w majowe dni
Instytucja:
Data: 25 maja 1998 – 26 maja 1998
Badacz: Henryk Szaleniec, Maria Krystyna Szmigel
Abstrakt:

Badanie ankietowe zrealizowano w ramach przeprowadzonego w tym samym czasie badania kompetencji z języka polskiego i matematyki wśród 15-latków kończących gimnazjum. Badaniem ankietowym objęto wszystkich egzaminowanych uczniów ze 1464 szkół okręgu małopolskiego (N = 55 tys.). Celem badania było poznanie przewidywań uczniów i nauczycieli na temat rezultatów testu kompetencji. Wyniki badania ujawniły, że 31% uczniów piszących test z języka polskiego było przekonanych, że poszło im bardzo dobrze (odpowiedzi: zdecydowanie tak i raczej tak), a 9% – że poszło im źle. Większość (około 60%) nie potrafiła udzielić odpowiedzi. Jak pokazały rezultaty testu, 40% uczniów otrzymało ocenę dobrą, bardzo dobrą lub celującą; 13% – ocenę niedostateczną, 17% – mierną. Pozostali zaliczyli test na ocenę dostateczną i był to wynik uzyskiwany najczęściej. W przypadku egzaminu z matematyki uczniowie byli bardziej pozytywnie nastawieni – 40% z nich sądziło, że poszło im bardzo dobrze, około 14% było pesymistycznie nastawionych, a 45,1% nie umiało przewidzieć swojego wyniku. W rezultacie co najmniej dobry otrzymało aż 50% badanych, ocenę dostateczną – 22,2%, mierną – 13,7%. Pozostali nie zaliczyli testu (13,8%). Nauczyciele okazali się bardziej ostrożni w swoich sądach niż uczniowie – 66% nauczycieli języka polskiego i 60% nauczycieli matematyki wstrzymało się od odpowiedzi na pytanie o przewidywane wyniki uczniów. 20% nauczycieli języka polskiego uznało, że ich uczniom poszło dobrze, lecz tylko 15% szkół w województwie małopolskim osiągnęło średni wynik wyrażony oceną dobrą lub bardzo dobrą. 14% nauczycieli sądziło z kolei, że ich uczniom poszło źle, co okazało się niedoszacowaniem wobec 18% szkół, w których średni wynik był niedostateczny lub mierny. Nauczyciele matematyki przewidywali nieco trafniej – 34% z nich sądziło, że ich uczniom poszło dobrze i taki był też procent szkół, których średni wynik wyrażony był oceną dobrą lub bardzo dobrą. 5,3% uważało z kolei, że ich uczniom poszło źle wobec aż 18% szkół, których średni wynik okazał się mierny lub niedostateczny. Statystyczny uczeń uzyskał 53% punktów z języka polskiego i 60% z matematyki. Nauczyciele wyrażali zróżnicowane opinie na temat testów. Zarówno uczniowie, jak i nauczyciele przejawiali więcej emocji i chęci do przekazania dodatkowych opinii na temat testu z języka polskiego.

Deskryptory TESE: kompetencje, gimnazjum, język ojczysty, matematyka, egzamin końcowy
TESE descriptors: competence, lower secondary, mother tongue, mathematics, final examination
Publikacje:
  • Szaleniec, H. i Szmigel, M.K. (1999). Szkolne emocje w majowe dni. Hejnał Oświatowy, 3, 7-11.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"