Abstrakt: |
Badanie ankietowe zrealizowano w ramach przeprowadzonego w tym samym czasie badania kompetencji z języka polskiego i matematyki wśród 15-latków kończących gimnazjum. Badaniem ankietowym objęto wszystkich egzaminowanych uczniów ze 1464 szkół okręgu małopolskiego (N = 55 tys.). Celem badania było poznanie przewidywań uczniów i nauczycieli na temat rezultatów testu kompetencji. Wyniki badania ujawniły, że 31% uczniów piszących test z języka polskiego było przekonanych, że poszło im bardzo dobrze (odpowiedzi: zdecydowanie tak i raczej tak), a 9% – że poszło im źle. Większość (około 60%) nie potrafiła udzielić odpowiedzi. Jak pokazały rezultaty testu, 40% uczniów otrzymało ocenę dobrą, bardzo dobrą lub celującą; 13% – ocenę niedostateczną, 17% – mierną. Pozostali zaliczyli test na ocenę dostateczną i był to wynik uzyskiwany najczęściej. W przypadku egzaminu z matematyki uczniowie byli bardziej pozytywnie nastawieni – 40% z nich sądziło, że poszło im bardzo dobrze, około 14% było pesymistycznie nastawionych, a 45,1% nie umiało przewidzieć swojego wyniku. W rezultacie co najmniej dobry otrzymało aż 50% badanych, ocenę dostateczną – 22,2%, mierną – 13,7%. Pozostali nie zaliczyli testu (13,8%). Nauczyciele okazali się bardziej ostrożni w swoich sądach niż uczniowie – 66% nauczycieli języka polskiego i 60% nauczycieli matematyki wstrzymało się od odpowiedzi na pytanie o przewidywane wyniki uczniów. 20% nauczycieli języka polskiego uznało, że ich uczniom poszło dobrze, lecz tylko 15% szkół w województwie małopolskim osiągnęło średni wynik wyrażony oceną dobrą lub bardzo dobrą. 14% nauczycieli sądziło z kolei, że ich uczniom poszło źle, co okazało się niedoszacowaniem wobec 18% szkół, w których średni wynik był niedostateczny lub mierny. Nauczyciele matematyki przewidywali nieco trafniej – 34% z nich sądziło, że ich uczniom poszło dobrze i taki był też procent szkół, których średni wynik wyrażony był oceną dobrą lub bardzo dobrą. 5,3% uważało z kolei, że ich uczniom poszło źle wobec aż 18% szkół, których średni wynik okazał się mierny lub niedostateczny. Statystyczny uczeń uzyskał 53% punktów z języka polskiego i 60% z matematyki. Nauczyciele wyrażali zróżnicowane opinie na temat testów. Zarówno uczniowie, jak i nauczyciele przejawiali więcej emocji i chęci do przekazania dodatkowych opinii na temat testu z języka polskiego. |