BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Szkolne kanony literatury oraz środowiskowe powszechniki i mody, czyli wybory i preferencje lekturowe młodzieży licealnej
Typ badania: podłużne
Data: 1997 – 2000
Badacz: Grażyna Straus
Abstrakt:

Celem badań była analiza poziomu czytelnictwa warszawskich licealistów. Obserwacją objęto uczniów 30 losowo wybranych liceów ogólnokształcących (zarówno publicznych, jak i niepublicznych). Pierwsze badanie przeprowadzono tuż po egzaminach wstępnych do liceum, drugie natomiast trzy lata później (w pierwszym semestrze klasy maturalnej). Wśród rodziców respondentów 85-90% osób miało co najmniej średnie wykształcenie, a 45% rodziców legitymowało się wykształceniem wyższym. W wyniku zrealizowanego badania stwierdzono, że 36% ankietowanych piętnastolatków przeczytało wszystkie zalecone lektury. Okazało się, że najwięcej badanych nie przeczytało Krzyżaków (21%) oraz Pana Tadeusza (15%). Wśród pozostałych negatywnych wskazań znalazły się m.in. W pustyni i w puszczy (8%), Syzyfowe prace (7%), Trylogia (jako całość lub poszczególne części – 6%), Quo vadis (4%). Jednocześnie na listach poczytności pozaszkolnej występowały najczęściej: Świat Zofii, Panna Nikt, Błękitny zamek, Jezioro osobliwości, Zapałka na zakręcie, cykl o Panu Samochodziku, utwory Małgorzaty Musierowicz; fantastyka: Silmarillion, Diuna, Czarnoksiężnik z Archipelagu. Popularnością cieszyły się także teksty Wiliama Whartona, Bogusława Wołoszańskiego czy Umberta Eco. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano, że po upływie trzech lat nastąpił wzrost intensywności lektury wśród respondentów (tylko co ósmy maturzysta twierdził, że od poprzedniego badania czytał mniej). Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami niemal trzy piąte badanych sięgało po więcej książek (jednocześnie zdaniem jednej piątej ich aktywność czytelnicza nie uległa przekształceniu). 62% uczniów potwierdziło częściową lub całkowitą jakościową zmianę w charakterze, typie lub poziomie wybieranych książek. Na listach poczytności najwyższe miejsca zajmowała beletrystyka (w tym powieści Paula Coelho, Williama Whartona; odnotowano także przykłady ambitniejszej literatury: Malowany ptak, Portret Doriana Greya, O miłości i innych demonach czy Folwark zwierzęcy).

Deskryptory TESE: młodzież, szkoła średnia, czytanie, postawa, literatura, polski, szkoła
TESE descriptors: youth, secondary school, reading, attitude, literature, Polish, school
Publikacje:
  • Straus, G. (2002). Szkolne kanony literatury oraz środowiskowe powszechniki i mody, czyli wybory i preferencje lekturowe młodzieży licealnej. Przegląd Humanistyczny, 4, 107-120.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"