BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Szkolne reguły komunikacyjne w ujęciu młodzieży licealnej
Instytucja:
Data: maj 1998 – czerwiec 1998
Badacz: Maria Dudzikowa, Renata Wawrzyniak-Beszterda
Abstrakt:

Badanie miało m.in. odpowiedzieć na pytania: jakie zasady określają szkolne relacje komunikacyjne w układzie uczeń – nauczyciel; jaka jest treść podstawowych reguł komunikacyjnych ważnych w relacji uczeń – nauczyciel, nawiązywanych w toku lekcji; jakie zasady i przez kogo są łamane, jakie są tego konsekwencje, kto zazwyczaj je ponosi. Badaniem ankietowym objęto 244 uczniów klas trzecich z wybranych poznańskich liceów. Młodzież, charakteryzując rzeczywistość szkolną, wybierała głównie reguły o treści związanej z dominującą pozycją nauczyciela w odniesieniach komunikacyjnych; partnerskie relacje między rozmówcami były znacznie rzadsze. Za najważniejszą regułę badani uznali orzekającą o nadrzędnej pozycji nauczyciela w relacjach z uczniem, na drugim miejscu były dwie: opisująca tradycyjne, silnie autorytarne odniesienia nauczyciela wobec klasy oraz akcentująca niezbywalne prawo każdego z uczestników interakcji do zachowania własnego punktu widzenia. Treść opisanych zasad w dwóch trzecich dotyczyła tradycyjnych układów edukacyjnych, wyznaczonych dominującą pozycją nauczyciela. Reguły dotyczyła najczęściej władza w szkole sprawowanej przez nauczyciela, wiele dotyczyło niesprawiedliwego oceniania, uprzedzeń nauczycieli wobec uczniów. Według dwóch trzecich wypowiedzi porządek panujący w relacjach z nauczycielem próbowali podważać uczniowie. Oni też ponosili negatywne skutki; restrykcje dotyczyły zachowań interpersonalnych (negatywne zachowania nauczycieli skierowane przeciw uczniom, prześladowanie itp.), szkolnych sytuacji dydaktycznych (zaniżanie ocen, stosowanie gróźb itp.), kar dyscyplinarnych (nagany, uwagi).

Deskryptory TESE: relacja nauczyciel – uczeń, szkoła średnia, uczeń, nauczyciel, umiejętności komunikowania się
TESE descriptors: teacher-student relation, secondary school, pupil, teacher, communicative competences
Publikacje:
  • Wawrzyniak-Beszterda, R. (1999). Szkolne reguły komunikacyjne w ujęciu młodzieży licealnej. Rocznik Pedagogiczny, 22, 127-142.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"