Abstrakt: |
Celem badania było udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy serwisy internetowe publicznych szkół ponadgimnazjalnych z terenu Zagłębia Dąbrowskiego spełniają założenia Strategii Lizbońskiej. Analizie poddano 40 serwisów informacyjnych szkół z Sosnowca, Dąbrowy Górniczej, Będzina, Czeladzi, Sławkowa i Wojkowic. W badaniu przyjęto, że szkolne serwisy internetowe powinny oferować pełny dostęp do podstawowych informacji służących nauczycielom, uczniom i rodzicom. Do kryteriów oceny portali WWW zaliczono dostępność informacji o lokalizacji szkoły w postaci adresu i mapy dojazdu; dyrekcji; nauczycielach; kontakcie z sekretariatem, dyrekcją i nauczycielami; planie lekcji; zastępstwach; statucie szkoły; wewnętrznym systemie oceniania; historii szkoły; samorządzie szkolnym; wymaganiach rekrutacyjnych. Witryny powinny być ponadto aktualizowane i obejmować forum dyskusyjne. Wśród dodatkowych kryteriów znalazło się udostępnienie informacji o patronie szkoły, zajęciach pozalekcyjnych i możliwości skorzystania z dziennika elektronicznego. Wyniki analizy ujawniły, że serwisy internetowe szkół z Zagłębia Dąbrowskiego spełniały postawione założenia. Najwyższą średnią ocenę uzyskały serwisy szkół z Sosnowca (64%), następnie z Dąbrowy Górniczej i Będzina. Uznano jednak, że konieczny jest dalszy rozwój serwisów, głównie w kierunku wprowadzania interaktywnych rozwiązań w postaci np. dziennika elektronicznego, który w większości szkół wprowadzany jest opieszale lub nie jest w pełni wykorzystywany. |