Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy planów edukacyjno-zawodowych uczniów trzecich klas ze szkół ponadgimnazjalnych. Próbę badawczą stanowili uczniowie 18 klas trzecich z dziewięciu szkół ponadgimnazjalnych (liceów, techników i zasadniczych szkół zawodowych). Badanie prowadzono w Zwoleniu, Radomiu oraz Warszawie. Podstawową pierwszą próbę badawczą stanowiło 443 uczniów (w tym 107 dziewcząt oraz 336 chłopców), którzy wypełniali kwestionariusz ankiety. Spośród każdej z 18 badanych klas wyłoniono losowo drugą próbę, tzn. 59 uczniów. Trzecia próba badawcza składała się z 36 nauczycieli, którzy również zostali poproszeni o uzupełnienie ankiety. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że uczniowie spośród czynników decydujących o wyborze szkoły najczęściej wskazywali odpowiedź: szkoła odpowiada moim aspiracjom, następnie: szkoła odpowiada moim zainteresowaniom, sam podjąłem decyzję. Analiza uzyskanego materiału ujawniła bardzo wysokie aspiracje uczniów liceów ogólnokształcących, którzy w 95-98% deklarowali chęć podjęcia studiów dziennych (studiów zaocznych 10-18%). W przypadku badanych uczęszczających do techników oraz zasadniczych szkół zawodowych plany rozpoczęcia nauki na uczelni wyższej w trybie dziennym miało odpowiednio 20-42% oraz 2-9% (w trybie zaocznym: 42-59% oraz 2-9%). Wśród zajęć edukacyjnych największy wpływ na aspiracje kształceniowe młodzieży miały w liceach ogólnokształcących przedmioty profilujące, natomiast w technikach oraz zasadniczych szkołach zawodowych przedmioty prozawodowe. Najmniejszy wpływ we wszystkich typach szkół okazały się mieć podstawy przedsiębiorczości oraz godzina z wychowawcą. |