BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Szkolne uwarunkowania aspiracji edukacyjno-zawodowych uczniów szkół ponadgimnazjalnych
Instytucja:
Data: 2004 – 2006
Badacz: Natalia Bednarczyk-Jama
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy planów edukacyjno-zawodowych uczniów trzecich klas ze szkół ponadgimnazjalnych. Próbę badawczą stanowili uczniowie 18 klas trzecich z dziewięciu szkół ponadgimnazjalnych (liceów, techników i zasadniczych szkół zawodowych). Badanie prowadzono w Zwoleniu, Radomiu oraz Warszawie. Podstawową pierwszą próbę badawczą stanowiło 443 uczniów (w tym 107 dziewcząt oraz 336 chłopców), którzy wypełniali kwestionariusz ankiety. Spośród każdej z 18 badanych klas wyłoniono losowo drugą próbę, tzn. 59 uczniów. Trzecia próba badawcza składała się z 36 nauczycieli, którzy również zostali poproszeni o uzupełnienie ankiety. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że uczniowie spośród czynników decydujących o wyborze szkoły najczęściej wskazywali odpowiedź: szkoła odpowiada moim aspiracjom, następnie: szkoła odpowiada moim zainteresowaniom, sam podjąłem decyzję. Analiza uzyskanego materiału ujawniła bardzo wysokie aspiracje uczniów liceów ogólnokształcących, którzy w 95-98% deklarowali chęć podjęcia studiów dziennych (studiów zaocznych 10-18%). W przypadku badanych uczęszczających do techników oraz zasadniczych szkół zawodowych plany rozpoczęcia nauki na uczelni wyższej w trybie dziennym miało odpowiednio 20-42% oraz 2-9% (w trybie zaocznym: 42-59% oraz 2-9%). Wśród zajęć edukacyjnych największy wpływ na aspiracje kształceniowe młodzieży miały w liceach ogólnokształcących przedmioty profilujące, natomiast w technikach oraz zasadniczych szkołach zawodowych przedmioty prozawodowe. Najmniejszy wpływ we wszystkich typach szkół okazały się mieć podstawy przedsiębiorczości oraz godzina z wychowawcą.

Autorskie słowa kluczowe: aspiracje, planowanie przyszłości
Author's Keywords: aspirations, planning the future
Deskryptory TESE: planowanie edukacji, uczeń, cele kształcenia, kariera szkolna, postawa wobec szkoły, proces uczenia się
TESE descriptors: educational planning, pupil, aims of education, school career, attitude towards school, learning process
Publikacje:
  • Bednarczyk-Jama, N. (2011). Szkolne uwarunkowania aspiracji edukacyjno-zawodowych uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Ruch Pedagogiczny, 5-6, 99-106.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"