BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Umiejętność samodzielnego uczenia się studentów w świetle wyników badań
Instytucja:
Data: [1994]
Badacz: Teresa Sarleja
Abstrakt:

Przedmiotem badania była umiejętność samodzielnego uczenia się studentów. Badaniami objęto 155 kobiet uczących się na Wydziale Zamiejscowym Kieleckiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Piotrkowie Trybunalskim. Były to studentki pierwszego roku studiów zaocznych drugiego stopnia, po studium wychowania przedszkolnego, na kierunku nauczanie początkowe. 82 badane pracowały w szkołach podstawowych, w większości w klasach I–III, 11,6% – w przedszkolach, 13,5% – jako wychowawczynie w placówkach oświatowo-opiekuńczych, a także komórkach organizacyjnych szkoły (np. w świetlicach). Pięć osób przebywało na urlopie macierzyńskim, a dziewięć nie pracowało wcale. Pomiaru dokonano za pomocą testu kształtującego, opracowanego na potrzeby tego badania. Celem testu było określenie poziomu samodzielności poznawczej studentów w uczeniu się. Kwestionariusz zawierał 12 pytań. Wykorzystano także autotest dotyczący nawyków sprawnego uczenia się, zawierający 17 pytań, a także autotest na temat nawyków stosowania zasad higieny uczenia się i rekreacji, zawierający 11 pytań. Badanie wykonane za pomocą testu kształtującego wykazało, że 96 osób wykazywało się zewnętrzną motywacją uczenia się. 153 badane potrafiły wyznaczać dla siebie cele uczenia się, 142 – konkretyzować cele w sytuacjach typowych. Ponad 60 osób potrafiło poradzić sobie ze sprawdzeniem i oceną przydatności książki – na poziomie średnim i łatwym. Sześć badanych uporało się z zadaniem o najwyższym stopniu trudności, dotyczącym tej umiejętności. 126 badanych stosowało metody i techniki zwiększające skuteczność uczenia się z tekstu. 141 badanych potrafiło zorganizować dla siebie warunki samodzielnego uczenia się. 131 nauczycielek rozumiało funkcję kontroli i samokontroli, a także oceny i samooceny w uczeniu się. Próbowano określić poziom samodzielności poznawczej. Cztery osoby – jak się okazało – były na wysokim poziomie samodzielności, 30 – na dobrym, 90 – na średnim, 26 – na niskim, pięć – na bardzo niskim. 139 badanych planowało swój dzień pracy, 135 – unikało zbędnej straty czasu, a 122 – potrafiło narzucić sobie duże tempo uczenia. 42 osoby opanowały umiejętność uczenia się ze zrozumieniem, 62 miały poczucie dobrze wykorzystanego czasu. 84 badane znały literaturę na temat samodzielnego uczenia się. 148 nauczycielek potrafiło czytać w wystarczająco szybkim tempie. 92 badane podejmowały próby krytycznej oceny stanowisk i poglądów. Zbadano ponadto poziom nawyków higieny uczenia się i rekreacji. 39 badanych znalazło się na wysokim poziomie higieny uczenia się i rekreacji, 38 – na dobrym, 59 – na średnim, 10 – na niskim, dziewięć – na bardzo niskim. 128 nauczycielek nie stosowało w trakcie uczenia się żadnych środków pobudzających ani uspokajających. 121 badanych przeznaczało pewną ilość czasu w tygodniu na rozrywkę, sport albo odpoczynek. 148 badanych stosowało krótkie przerwy w trakcie uczenia się.

Deskryptory TESE: uczenie się, student, strategia uczenia się, samokształcenie, tempo uczenia się, warunki kształcenia, proces uczenia się, postępy w nauce
TESE descriptors: learning, student, learning strategy, self-instruction, learning pace, learning context, learning process, study progress
Publikacje:
  • Sarleja, T. (1994). Umiejętność samodzielnego uczenia się studentów w świetle wyników badań. Pedagogika Pracy, 24, 108-117.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"