BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Unieważnienia egzaminu – próba wyjścia na prostą
Data: 2006
Badacz: Elżbieta Tyralska-Wojtycza
Abstrakt:

Celem badania było lepsze zrozumienie uwarunkowań niesamodzielnej pracy uczniów na egzaminie gimnazjalnym (część matematyczno-przyrodnicza). Dokonano analizy ośmiu sprawozdań dyrektorów szkół wyjaśniających niesamodzielną pracę uczniów swojej szkoły podczas egzaminu, które sporządzono na polecenie dyrektora Wydziału Nadzoru Pedagogicznego KO w Krakowie. W analizie poruszono kwestię działań podejmowanych przez szkoły, mających na celu wyjaśnienie uwarunkowań niesamodzielnej pracy uczniów oraz zapewnienie właściwego przebiegu egzaminu, określenie spostrzeżeń dyrektorów (w tym identyfikacji problemu) oraz podjętych w rezultacie aktywności i wniosków na przyszłość. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że członkowie zespołów nadzorujących mocno akcentowali etyczną stronę problemu, a przewodniczący zespołów egzaminacyjnych – potwierdzenie prawidłowości przebiegu egzaminu ze strony osób zewnętrznych (eksperci, obserwatorzy z ramienia OKE), mimo że niesamodzielność pracy uczniów została potwierdzona przez egzaminatorów OKE. Przewodniczący zespołów egzaminacyjnych wnioskowali również o zwiększenie liczby obserwatorów zewnętrznych. Ani jeden dyrektor nie podważył słuszności decyzji OKE o unieważnieniu egzaminu gimnazjalnego z części matematyczno-przyrodniczej. W swoich sprawozdaniach dyrektorzy w większym stopniu koncentrowali się na dokumentacji egzaminacyjnej niż na procesie poszukiwania źródła zagrożenia etycznego. W wielu szkołach skutecznym sposobem przekazywania sobie rozwiązań były chusteczki higieniczne. Żaden z członków zespołów nadzorujących nie został wskazany przez uczniów jako osoba w jakikolwiek sposób pomagająca im w pisaniu egzaminu. Uczniowie, którzy nie przyznali się do niesamodzielnej pracy, najprawdopodobniej pozwalali odpisywać innym lub podawali im „ściągi” przygotowane na podstawie własnych rozwiązań.

Deskryptory TESE: egzamin końcowy, gimnazjum, dyrektor szkoły, egzamin, nauczyciel, komisja egzaminacyjna
TESE descriptors: final examination, lower secondary, headteacher, examination, teacher, board of examiners
Publikacje:
  • Tyralska-Wojtycza, E. (2007). Unieważnienia egzaminu – próba wyjścia na prostą. Edukacja, 1, 63-72.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"