BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Unikanie ćwiczeń ruchowych podczas lekcji wychowania fizycznego. Problem czy zjawisko marginalne w szkołach podstawowych
Instytucja:
Data: 2011
Badacz: Betina Bursy, Rajmund Tomik
Abstrakt:

Celem badania było określenie przyczyn, dla których uczniowie unikają ćwiczenia podczas lekcji wychowania fizycznego. Postawiono szczegółowe pytania badawcze: jaki jest odsetek uczniów niećwiczących w stosunku do aktywnie uczestniczących w lekcjach wychowania fizycznego; czy płeć, klasa i typ lekcji wpływają na odsetek niećwiczących na lekcjach wychowania fizycznego; jakie są przyczyny unikania aktywnego uczestnictwa w lekcjach wychowania fizycznego. Obserwacjom poddano 1333 lekcje wychowania fizycznego w 42 szkołach podstawowych w województwie śląskim (klasy IV–VI). Lekcje były prowadzone przez studentów drugiego roku wychowania fizycznego AWF w Katowicach w ramach praktyk pedagogicznych. Łącznie obserwacjami objęto 158 lekcji dziewcząt, 308 chłopców i 867 zajęć koedukacyjnych. Podczas 288 lekcji uczniowie grali w siatkówkę (najczęstsza aktywność); najmniej popularne były ćwiczenia muzyczno-ruchowe – takich jednostek lekcyjnych było pięć. Wyniki badania ujawniły, że odsetek niećwiczących uczniów podczas lekcji wychowania fizycznego nie był znaczący, dlatego też należy uznać, że nie jest to istotny problem w starszych klasach szkół podstawowych. Podczas zajęć dla chłopców odsetek ten wyniósł 9,2%, dla dziewcząt 13,7%, a podczas zajęć koedukacyjnych – 8,5%. Okazało się, że najmniej niećwiczących było w klasach czwartych – 8,12%; w klasach piątych odsetek ten wyniósł 9,51%, a w szóstych – 9,93% (średni odsetek niećwiczących: 9,23%). Odsetki niećwiczących podczas różnych typów lekcji kształtowały się następująco: podczas zajęć z koszykówki nie ćwiczyło 7,77%, z siatkówki – 7,92%, z lekkiej atletyki – 8,63%, podczas zajęć w terenie – 10,03%, z piłki ręcznej – 9,69%, z piłki nożnej – 10,13%, z gimnastyki – 9,54%, z pływania – 19,26%, a z ćwiczeń muzyczno-ruchowych – 9,23%. Wśród przyczyn powodujących nieuczestniczenie w zajęciach z wychowania fizycznego wymieniano następujące: brak stroju – 45,04% wskazań osób niećwiczących, zwolnienie napisane przez rodziców – 33,53%, zwolnienie lekarskie na okres do tygodnia – 8,18%. Stałe zwolnienie lekarskie miało 0,70%.

Author's Keywords: physical education, physical activity, abstaining from exercise during physical education lessons
Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, frekwencja, sprawność, zdrowie, uczestnictwo
TESE descriptors: physical education, attendance, efficiency, health, participation
Publikacje:
  • Tomik, R. i Bursy, B. (2013). Unikanie ćwiczeń ruchowych podczas lekcji wychowania fizycznego. Problem czy zjawisko marginalne w szkołach podstawowych. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 40, 57-62.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"