BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Umiejętność matematycznego uogólnienia wśród nauczycieli i studentów matematyki specjalności nauczycielskiej
Instytucja:
Data: czerwiec 2007 – listopad 2008
Badacz: Marek Legutko
Abstrakt:

Celem badania było poznanie typów rozumowań prowadzących do uogólnień, które stosowali studenci matematyki i nauczyciele gimnazjum w rozwiązywaniu serii zadań „schodki” nawiązującej do podręcznika Matematyka 2001 i zadania „schodki” z badania PISA z 2003 roku. Badaniem objęto 106 studentów czwartego roku matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 104 nauczycieli uczestniczących w grancie Małopolskiego Kuratorium Oświaty Kształcenie kompetencji matematycznych uczniów gimnazjum oraz 26 nauczycieli warsztatów na konferencji Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki. Z 21 studentami, którzy przedstawili zaskakujące rozwiązania lub błędy, przeprowadzono rozmowy. Z nauczycielami, którzy rozwiązywali zadania w grupach 25 osób, również przeprowadzono dyskusje grupowe na temat sposobów rozwiązywania zadań, wybranych strategii i zastosowanych uogólnień. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić dużą różnorodność matematycznego myślenia w zakresie dostrzegania regularności, która przełożyła się na co najmniej 10 reguł i osiem zapisów uogólnień dokonanych za pomocą wzorów i wyrażeń algebraicznych. Dwa poprawne uogólnienia na podstawie zadania sformułowało 65% studentów i 50% nauczycieli, przy czym tylko 48% studentów i 22% nauczycieli sformułowało uzasadnienia lub udowodnienie uogólnienia. 24% nauczycieli i 9% studentów ujawniło trudności z użyciem liter w opisie zależności w zadaniach. Badani często wykazywali skłonność do opisu omawianej w zadaniu figury z wykorzystaniem wzorów (20% nauczycieli), przy czym pomijano opis oznaczenia liter we wzorze oraz dla jakich n wzór ten można stosować. W zadaniu wymagającym policzenia pola wszystkich kwadratów w figurze niewielka część badanych przyjęła podejście polegające na obliczeniu pola tych figur (9% studentów i 18% nauczycieli). Również niewiele osób dostrzegło w serii zadań ciąg arytmetyczny (12% studentów i 5% nauczycieli). Tylko jedna osoba z 236 badanych w rozwiązaniu nawiązała do liczb trójkątnych.

Deskryptory TESE: nauczyciel, gimnazjum, rozwiązywanie problemów, student, matematyka
TESE descriptors: teacher, lower secondary, problem solving, student, mathematics
Publikacje:
  • Legutko, M. (2010). Umiejętność matematycznego uogólnienia wśród nauczycieli i studentów matematyki specjalności nauczycielskiej. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Mathematicae Pertinentia, 3, 79-115.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"