Abstrakt: |
Tematyka przeglądu badań dotyczy wpływu sytuacji rodzinnej na jakość funkcjonowania ucznia w środowisku szkolnym. Autorka przedstawia wyniki badań m.in. H. Radlińskiej, która zajmowała się problematyką społecznych przyczyn niepowodzeń szkolnych w latach międzywojennych. Zgodnie z uzyskanym materiałem badaczka zwróciła uwagę na uwarunkowanie kariery szkolnej uczniów przez poziom umysłowy rodziców, ich postawy wobec szkoły, nauki i osiągnięć dziecka, a także przez atmosferę kulturową w domu rodzinnym. Wykazano ponadto, że uczniowie mający trudności w nauce zazwyczaj są pozbawieni opieki ze strony rodziców oraz mają gorsze warunki materialne do życia. Przywołano również badania M. Tyszkowej, w których dowiedziono związek między poziomem rozwoju kulturalnego a warunkami do spełnienia obowiązków szkolnych dziecka. W przeglądzie powołano się na badania E. Jackowskiej, dzięki którym ujawniono, że sytuacja materialna determinująca funkcjonowanie rodziny jest związana bardzo często z poziomem wykształcenia rodziców oraz wykonywanymi przez nich zawodami. Edukacja rodziców okazała się także ważnym czynnikiem różnicującym np. aspiracje edukacyjne w badaniach m.in. H. Cudak, M. Ścisłowicz czy Z. Grabowskiej. |