BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Umiejętności wychowawcze rodziców a osiągnięcia szkolne ich dzieci
Data: [2005]
Badacz: Grażyna Cęcelek
Abstrakt:

Tematyka przeglądu badań dotyczy wpływu sytuacji rodzinnej na jakość funkcjonowania ucznia w środowisku szkolnym. Autorka przedstawia wyniki badań m.in. H. Radlińskiej, która zajmowała się problematyką społecznych przyczyn niepowodzeń szkolnych w latach międzywojennych. Zgodnie z uzyskanym materiałem badaczka zwróciła uwagę na uwarunkowanie kariery szkolnej uczniów przez poziom umysłowy rodziców, ich postawy wobec szkoły, nauki i osiągnięć dziecka, a także przez atmosferę kulturową w domu rodzinnym. Wykazano ponadto, że uczniowie mający trudności w nauce zazwyczaj są pozbawieni opieki ze strony rodziców oraz mają gorsze warunki materialne do życia. Przywołano również badania M. Tyszkowej, w których dowiedziono związek między poziomem rozwoju kulturalnego a warunkami do spełnienia obowiązków szkolnych dziecka. W przeglądzie powołano się na badania E. Jackowskiej, dzięki którym ujawniono, że sytuacja materialna determinująca funkcjonowanie rodziny jest związana bardzo często z poziomem wykształcenia rodziców oraz wykonywanymi przez nich zawodami. Edukacja rodziców okazała się także ważnym czynnikiem różnicującym np. aspiracje edukacyjne w badaniach m.in. H. Cudak, M. Ścisłowicz czy Z. Grabowskiej.

Deskryptory TESE: środowisko społeczno-kulturowe, rodzina, rodzice, kompetencje społeczne, wychowanie dziecka, relacja rodzice – dziecko, niepowodzenie szkolne, postępy w nauce, efekt uczenia się, proces uczenia się, uczenie się
TESE descriptors: socio-cultural environment, family, parents, social competences, child rearing, parent-child relation, school failure, study progress, learning outcome, learning process, learning
Publikacje:
  • Cęcelek, G. (2005). Umiejętności wychowawcze rodziców a osiągnięcia szkolne ich dzieci. Edukacja Dorosłych, 2-3, 119-126.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"