BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Umiejętności uczniów klasy trzeciej w świetle współczesnych celów kształcenia
Instytucja:
Data: 2005 – 2006
Badacz: Felicja Porada, Anna Rudek, Helena Siwek, Agata Wojtas, Gabriela Zwirner
Abstrakt:

Poszukiwano odpowiedzi na następujące pytanie badawcze: Jaki jest poziom osiągnięć uczniów klasy III w kształceniu zintegrowanym w stosunku do celów zakładanych przez reformę z roku 1999? Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę testu osiągnięć szkolnych i testy sprawdzające umiejętności trzecioklasistów. Badanie właściwe poprzedzono pilotażem w grudniu 2004 roku. W badaniu pilotażowym i właściwym uczestniczyło łącznie blisko 260 uczniów z kilkunastu szkół podstawowych. Jedynie kilkanaście procent trzecioklasistów było w stanie rozwiązać zadania problemowe, wymagające wiązania kilku przypadków i uwzględniania wcześniejszych wniosków. Blisko 20% uczniów potrafiło rozwiązać zadania dotyczące czytania ze zrozumieniem połączonego z przekształcaniem informacji, stosowaniem jej w zmienionej sytuacji. Około 30% uczniów poprawnie rozwiązało zadania związane ze stosowaniem wiedzy w praktyce. Wyniki dotyczące poszczególnych typów zadań pozwoliły sądzić, że system integralnego kształcenia nie spełnia zakładanych w reformie z 1999 roku celów. Uczniowie bowiem prezentują braki w krytycznej postawie, samoocenie swoich rozwiązań, także w umiejętności wiązania faktów i całościowego podejścia do problemu. Okazało się, że trzecioklasiści lepiej wypadli w cząstkowych składowych zadaniach niż w całych zadaniach.

Deskryptory TESE: kompetencje, cele kształcenia, efekt uczenia się, postępy w nauce, niedostateczne osiągnięcia w nauce, trudności w nauce
TESE descriptors: competence, aims of education, learning outcome, study progress, re-assessment, learning difficulty
Publikacje:
  • Siwek, H., Wojtas, A., Zwirner, G. i Rudek, A. (2007). Umiejętności uczniów klasy trzeciej w świetle współczesnych celów kształcenia. W: H. Siwek (red.), Efektywność kształcenia zintegrowanego. Implikacje dla teorii i praktyki (s. 177-206). Katowice: Wydział Nauk Społeczno-Pedagogicznych.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"