Tytuł badania: |
Umiejętności uczniów klasy trzeciej w świetle współczesnych celów kształcenia |
Instytucja: |
|
Data: |
2005 – 2006 |
Badacz: |
Felicja Porada, Anna Rudek, Helena Siwek, Agata Wojtas, Gabriela Zwirner |
Abstrakt: |
Poszukiwano odpowiedzi na następujące pytanie badawcze: Jaki jest poziom osiągnięć uczniów klasy III w kształceniu zintegrowanym w stosunku do celów zakładanych przez reformę z roku 1999? Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę testu osiągnięć szkolnych i testy sprawdzające umiejętności trzecioklasistów. Badanie właściwe poprzedzono pilotażem w grudniu 2004 roku. W badaniu pilotażowym i właściwym uczestniczyło łącznie blisko 260 uczniów z kilkunastu szkół podstawowych. Jedynie kilkanaście procent trzecioklasistów było w stanie rozwiązać zadania problemowe, wymagające wiązania kilku przypadków i uwzględniania wcześniejszych wniosków. Blisko 20% uczniów potrafiło rozwiązać zadania dotyczące czytania ze zrozumieniem połączonego z przekształcaniem informacji, stosowaniem jej w zmienionej sytuacji. Około 30% uczniów poprawnie rozwiązało zadania związane ze stosowaniem wiedzy w praktyce. Wyniki dotyczące poszczególnych typów zadań pozwoliły sądzić, że system integralnego kształcenia nie spełnia zakładanych w reformie z 1999 roku celów. Uczniowie bowiem prezentują braki w krytycznej postawie, samoocenie swoich rozwiązań, także w umiejętności wiązania faktów i całościowego podejścia do problemu. Okazało się, że trzecioklasiści lepiej wypadli w cząstkowych składowych zadaniach niż w całych zadaniach. |
Deskryptory TESE: |
kompetencje, cele kształcenia, efekt uczenia się, postępy w nauce, niedostateczne osiągnięcia w nauce, trudności w nauce |
TESE descriptors: |
competence, aims of education, learning outcome, study progress, re-assessment, learning difficulty |
Publikacje: |
- Siwek, H., Wojtas, A., Zwirner, G. i Rudek, A. (2007). Umiejętności uczniów klasy trzeciej w świetle współczesnych celów kształcenia. W: H. Siwek (red.), Efektywność kształcenia zintegrowanego. Implikacje dla teorii i praktyki (s. 177-206). Katowice: Wydział Nauk Społeczno-Pedagogicznych.
|