BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Umiejętności społeczne dzieci wychowujących się w rodzinach z problemem alkoholowym
Instytucja:
Data: 2011
Badacz: Alina Ukalisz
Abstrakt:

Sformułowano następujące pytanie badawcze: Jaki jest poziom umiejętności społecznych dzieci wychowujących się w rodzinach z problemem alkoholowym w porównaniu z poziomem umiejętności społecznych dzieci z rodzin, w których ten problem nie występuje? Badaniem objęto cztery opiekuńczo-wychowawcze świetlice środowiskowe oraz jedno z gimnazjów w Lublinie. W grupie podstawowej znalazło się 40 dzieci z rodzin z problemem alkoholowym. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Kwestionariusz Kompetencji Społecznych A. Matczak oraz Kwestionariusz Umiejętności Prospołecznych A. Goldsteina. Na podstawie wyników badania potwierdzono wstępną hipotezę: dzieci pochodzące z rodzin z problemem alkoholowym charakteryzowały się niższym poziomem umiejętności społecznych niż ich rówieśnicy wychowujący się w rodzinach bez tego problemu. Osoby z grupy podstawowej uzyskały najniższe wyniki w skalach dotyczących kontaktów intymnych najlepiej radziły sobie natomiast w sytuacjach ekspozycji społecznej. Najlepiej rozwinięte u osób z grupy podstawowej okazały się umiejętności podstawowe, do których należały m.in. rozpoczynanie i prowadzenie rozmowy, przedstawianie się, dziękowanie. Dzieci te najsłabiej opanowały natomiast umiejętności radzenia sobie z agresją, w obrębie których były takie zachowania jak: unikanie kłopotów i bójek, obrona swoich praw, negocjowanie.

Deskryptory TESE: relacja rodzice – dziecko, relacje interpersonalne, relacje międzygrupowe, rozwój dziecka, osobowość
TESE descriptors: parent-child relation, interpersonal relations, intergroup relations, child development, personality
Publikacje:
  • Ukalisz, A. (2014). Umiejętności społeczne dzieci wychowujących się w rodzinach z problemem alkoholowym. Wychowanie na co Dzień, 3, 20-24.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"