Abstrakt: |
Sformułowano następujące pytanie badawcze: Jaki jest poziom umiejętności społecznych dzieci wychowujących się w rodzinach z problemem alkoholowym w porównaniu z poziomem umiejętności społecznych dzieci z rodzin, w których ten problem nie występuje? Badaniem objęto cztery opiekuńczo-wychowawcze świetlice środowiskowe oraz jedno z gimnazjów w Lublinie. W grupie podstawowej znalazło się 40 dzieci z rodzin z problemem alkoholowym. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Kwestionariusz Kompetencji Społecznych A. Matczak oraz Kwestionariusz Umiejętności Prospołecznych A. Goldsteina. Na podstawie wyników badania potwierdzono wstępną hipotezę: dzieci pochodzące z rodzin z problemem alkoholowym charakteryzowały się niższym poziomem umiejętności społecznych niż ich rówieśnicy wychowujący się w rodzinach bez tego problemu. Osoby z grupy podstawowej uzyskały najniższe wyniki w skalach dotyczących kontaktów intymnych najlepiej radziły sobie natomiast w sytuacjach ekspozycji społecznej. Najlepiej rozwinięte u osób z grupy podstawowej okazały się umiejętności podstawowe, do których należały m.in. rozpoczynanie i prowadzenie rozmowy, przedstawianie się, dziękowanie. Dzieci te najsłabiej opanowały natomiast umiejętności radzenia sobie z agresją, w obrębie których były takie zachowania jak: unikanie kłopotów i bójek, obrona swoich praw, negocjowanie. |