BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Twórczość plastyczna jako forma diagnozy i terapii dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi o charakterze depresji
Data: 1993 – 1994
Badacz: Lidia Popek, Iwona Sałata
Abstrakt:

Przedmiotem badania była twórczość plastyczna dzieci z depresją. Posłużono się testem Wechslera WISC-R, testem Bender-Koppitz, testem Kocha i psychologiczną interpretacją rysunku spontanicznego. Na podstawie badania próbowano określić poziom rozwoju umysłowego dzieci cierpiących na depresję, ich wzory zachowania, związki z rodzicami i nastawienie do środowiska. Analiza rysunku obejmowała treść, kompozycję całości, osadzenie na podstawie albo jego brak, przesunięcia środka ciężkości oraz kolorystykę. W badanej grupie było 6 chłopców i jedna dziewczynka, wszyscy w wieku od 7 do 12 lat. Dwoje dzieci pochodziło z rodzin pełnych, dwoje pozostawało po rozwodzie rodziców pod opieką matki, dwoje dzieci pozostawało pod opieką matki po śmierci ojca, jedno dziecko – pod opieką ojca po śmierci matki. W sześciu rodzinach przynajmniej jeden rodzic był uzależniony od alkoholu. W czterech rodzinach występowały choroby psychiczne, w tym schizofrenia i depresja. Badane dzieci miały trudności w nawiązywaniu kontaktu werbalnego, nie były spontaniczne, unikały kontaktu wzrokowego, miały obniżony nastrój. Bały się o swoje zdrowie albo życie bliskich, nie miały poczucia bezpieczeństwa, niektóre myślały o śmierci. Dzieci także miały trudności w zasypianiu i koszmarne sny. W przypadku jednego dziecka stwierdzono wysoką inteligencję, u trojga – przeciętną, u trojga – wyższą niż przeciętną. Dzieci rysowały burze, błyskawice, pożary, martwe przedmioty, co wskazywało na osamotnienie, zaburzenia emocjonalne, brak poczucia bezpieczeństwa. W wielokolorowych pracach dominowały kolory ciemne albo wymieszane z czerwienią. W kompozycji pojawiały się linie promieniste, załamane albo krótkie smugi. W większości rysunków występowały niewykorzystane przestrzenie, puste pola; rysunki były zawężone albo brakowało osadzenia ich na podstawie, co potwierdzało zaburzony stan psychiczny badanych dzieci.

Deskryptory TESE: specjalne potrzeby edukacyjne, choroba, terapia, socjalizacja, regulamin szkoły, psychoterapia, edukacja plastyczna, edukacja artystyczna
TESE descriptors: special educational needs, illness, therapy, socialisation, school rules, psychotherapy, drawing, art education
Publikacje:
  • Popek, L. i Sałata, I. (1995). Twórczość plastyczna jako forma diagnozy i terapii dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi o charakterze depresji. Wychowanie na co Dzień, 10-11, 18-21.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"