BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Twórczość pedagogiczna. Opinie nauczycieli
Data: [1999]
Badacz: Mariola Bartosiak-Tomusiak
Abstrakt:

Celem badania było zebranie opinii nauczycieli na temat twórczości w edukacji oraz warunków i możliwości jej realizacji. Ankietę przeprowadzono wśród studentów Magisterskiego Zaocznego Studium Pedagogicznego; otrzymano 68 odpowiedzi. Nauczyciele najczęściej starają się być twórczy przez samodzielne opracowanie i stosowanie metod, a także form pracy dydaktyczno-wychowawczej (30,1% wskazań). 23,5% badanych korzystało z różnorodnych gotowych środków dydaktycznych. 22,1% studentów systematycznie dokształcało się, samokształciło i doskonaliło. 20,6% deklarowało wprowadzanie innowacji podczas prowadzonych lekcji. Tylu samo badanych twierdziło, że stosują metody aktywizujące i problemowe. Tylko 11,8% nauczycieli indywidualizowało pracę dydaktyczno-wychowawczą. 72% badanych utożsamiało twórczego nauczyciela w wypracowaniem i stosowaniem nowych metod i środków dydaktycznych w pracy. Blisko połowa badanych uznała, że twórczy nauczyciel powinien stosować innowacje pedagogiczne we wszystkich sferach aktywności zawodowej. 16,2% nauczycieli wiązało twórczość z samokształcenie i dokształcaniem, 13,2% z umiejętnością zainteresowania uczniów nauczanym przedmiotem. Do czynników hamujących twórczość nauczyciela badani zaliczali: złą organizację zajęć, przeładowanie programów nauczania, brak środków finansowych, przeciążenie obowiązkami.

Deskryptory TESE: innowacja edukacyjna, metoda aktywizująca, nauczanie, doskonalenie zawodowe nauczycieli, doskonalenie zawodowe w toku pracy, samoocena, nauczyciel
TESE descriptors: educational innovation, activity method, teaching, in-service teacher training, in-service training, self-evaluation, teacher
Publikacje:
  • Bartosiak-Tomusiak, M. (1999). Twórczość pedagogiczna. Opinie nauczycieli. Wychowanie na co Dzień, 3, 11-14.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"