Abstrakt: |
Celem badania było zebranie opinii nauczycieli na temat twórczości w edukacji oraz warunków i możliwości jej realizacji. Ankietę przeprowadzono wśród studentów Magisterskiego Zaocznego Studium Pedagogicznego; otrzymano 68 odpowiedzi. Nauczyciele najczęściej starają się być twórczy przez samodzielne opracowanie i stosowanie metod, a także form pracy dydaktyczno-wychowawczej (30,1% wskazań). 23,5% badanych korzystało z różnorodnych gotowych środków dydaktycznych. 22,1% studentów systematycznie dokształcało się, samokształciło i doskonaliło. 20,6% deklarowało wprowadzanie innowacji podczas prowadzonych lekcji. Tylu samo badanych twierdziło, że stosują metody aktywizujące i problemowe. Tylko 11,8% nauczycieli indywidualizowało pracę dydaktyczno-wychowawczą. 72% badanych utożsamiało twórczego nauczyciela w wypracowaniem i stosowaniem nowych metod i środków dydaktycznych w pracy. Blisko połowa badanych uznała, że twórczy nauczyciel powinien stosować innowacje pedagogiczne we wszystkich sferach aktywności zawodowej. 16,2% nauczycieli wiązało twórczość z samokształcenie i dokształcaniem, 13,2% z umiejętnością zainteresowania uczniów nauczanym przedmiotem. Do czynników hamujących twórczość nauczyciela badani zaliczali: złą organizację zajęć, przeładowanie programów nauczania, brak środków finansowych, przeciążenie obowiązkami. |