Abstrakt: |
Celem badania była charakterystyka sposobu, w jaki stosowanie kalkulatora graficznego wzbogaca rozwijanie twórczej aktywności ucznia uzdolnionego matematycznie. Sformułowano następujące pytania badawcze: Poprzez jakie zadania i w jaki sposób kalkulator graficzny może być wykorzystany do prowokowania uczniów o twórczych uzdolnieniach matematycznych do aktywności twórczych? Jakiego rodzaju są to aktywności? W jaki sposób użycie kalkulatora graficznego może rozszerzać i wzbogacać treści kształcenia oraz przyspieszać naukę uczniów o twórczych uzdolnieniach matematycznych? Czy praca z kalkulatorem graficznym może przyczyniać się do wzrostu entuzjazmu i wzmacniać poczucie pewności siebie uczniów o twórczych uzdolnieniach matematycznych? Czy może wpływać na ich wytrwałość w rozwiązywaniu problemów? Zastosowano metodę studium przypadku; podstawowym narzędziem badawczym był kalkulator graficzny CASIO fx-9860G; pracę z narzędziem rejestrowano za pomocą programu GRAPH. Materiałem badawczym były: notatki uczennicy Joanny, ankiety, sprawozdanie z pracy nad problemem, pliki z rejestracją pracy uczennicy, sprawdziany, protokoły obserwacji i in. W toku pracy z uzdolnioną uczennicą posługiwano się dwoma typami zadań, tj. zadania sformułowanymi przez nauczyciela oraz zadaniami przygotowanymi przez uczennicę (dopiero po rozwiązaniu zadania opracowanego przez nauczyciela). Uczennica rozwiązywała oba typy zadań za pomocą kalkulatora graficznego. Zadania nauczyciela miały charakter problemowy, wykraczały poza wiedzę i umiejętności uczennicy. Zadania przez siebie sformułowane Joanna rozwiązywała za pomocą takich podstrategii jak: odgadywanie własności generycznej przykładu; poszukiwanie transformacji zachowującej własność przykładu; dedukcyjnie ukierunkowane badanie przykładu. Wykorzystanie kalkulatora podczas pracy z uzdolnioną uczennicą sprawiło, że: 1) Joanna zapoznała się z wieloma pojęciami matematycznymi, tworzyła się jej intuicja takich pojęć matematycznych jak: granice funkcji w nieskończoności, ciągłość funkcji wielomianowej, ekstrema lokalne funkcji; 2) uczennica pogłębiła rozumienie pojęć matematycznych; nadane pojęciom znaczenie bardziej konkretne sprzyjało operatywnemu wykorzystaniu wiedzy matematycznej; 3) Joanna zapoznała się z nowymi dla niej twierdzeniami oraz metodami rozwiązywania problemów. Ponadto praca z kalkulatorem graficznym sprawiła, że u uczennicy wzrosły pewność siebie oraz samoocena. |