BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciel przyszłości klas niższych w opinii studentów kierunku pedagogika
Data: [1996]
Badacz: Maria Sobieszczyk
Abstrakt:

Przedmiotem badania były opinie studentów pedagogiki na temat nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Szukano odpowiedzi na pytanie: jaki jest obraz współczesnej edukacji początkowej u progu XXI wieku. Badaniem objęto studentów piątego roku nauczania początkowego z wychowaniem przedszkolnym, którzy ukończyli przedmiot: śródroczna praktyka pedagogiczna, a także praktyki asystenckie w szkole i ciągłe w klasach I–III oraz w przedszkolu w grupie sześciolatków. Studentów poproszono o wypowiedź pisemną na temat: Będę nauczycielem XXI wieku. Jakim nauczycielem chciałbym być? Na podstawie wypowiedzi badanych wyróżniono trzy grupy cech, które powinien posiadać nowoczesny nauczyciel: dydaktyczne, wychowawczo-opiekuńcze i organizacyjne. Do cech dydaktycznych zaliczono następujące: wypracowywanie nowych własnych metod dydaktycznych, indywidualizowanie procesu kształcenia, bycie twórczym i innowacyjnym, asertywnym, rozwijanie siebie, umiejętność mówienia o rzeczach zwykłych w niezwykły sposób, wykorzystywanie nowoczesnych środków dydaktycznych, uwzględnianie zainteresowań ucznia podczas lekcji. W grupie cech wychowawczo-opiekuńczych znalazły się takie elementy jak: bycie tolerancyjnym wobec dzieci, umiejętność słuchania uczniów i rozwiązywania ich problemów, pozwalanie dzieciom na bycie sobą, szacunek wobec uczniów, umiejętność bycia przyjacielem uczniów, uczenie i wychowywanie, właściwa ocena zachowania i osiągnięć szkolnych uczniów, umiejętność obserwowania dziecka i jego podmiotowe traktowanie. Spośród cech organizacyjnych studenci wymieniali takie elementy jak: dbanie o właściwą organizację lekcji, odpowiednia organizacja współpracy z rodzicami, umiejętność stworzenia zintegrowanego zespołu klasowego.

Deskryptory TESE: metoda nauczania, program nauczania, indywidualizm, kreatywność, nauczyciel, relacja nauczyciel – uczeń, relacja dorosły – dziecko
TESE descriptors: teaching method, curriculum, individualism, creativity, teacher, teacher-student relation, adult-child relation
Publikacje:
  • Sobieszczyk, M. (1998). Nauczyciel przyszłości klas niższych w opinii studentów kierunku pedagogika. W: E. Stucki (red.), Przemiany i przyszłość pedagogiki wczesnoszkolnej (s. 289-294). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"