Abstrakt: |
Przedmiotem badania były opinie studentów pedagogiki na temat nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Szukano odpowiedzi na pytanie: jaki jest obraz współczesnej edukacji początkowej u progu XXI wieku. Badaniem objęto studentów piątego roku nauczania początkowego z wychowaniem przedszkolnym, którzy ukończyli przedmiot: śródroczna praktyka pedagogiczna, a także praktyki asystenckie w szkole i ciągłe w klasach I–III oraz w przedszkolu w grupie sześciolatków. Studentów poproszono o wypowiedź pisemną na temat: Będę nauczycielem XXI wieku. Jakim nauczycielem chciałbym być? Na podstawie wypowiedzi badanych wyróżniono trzy grupy cech, które powinien posiadać nowoczesny nauczyciel: dydaktyczne, wychowawczo-opiekuńcze i organizacyjne. Do cech dydaktycznych zaliczono następujące: wypracowywanie nowych własnych metod dydaktycznych, indywidualizowanie procesu kształcenia, bycie twórczym i innowacyjnym, asertywnym, rozwijanie siebie, umiejętność mówienia o rzeczach zwykłych w niezwykły sposób, wykorzystywanie nowoczesnych środków dydaktycznych, uwzględnianie zainteresowań ucznia podczas lekcji. W grupie cech wychowawczo-opiekuńczych znalazły się takie elementy jak: bycie tolerancyjnym wobec dzieci, umiejętność słuchania uczniów i rozwiązywania ich problemów, pozwalanie dzieciom na bycie sobą, szacunek wobec uczniów, umiejętność bycia przyjacielem uczniów, uczenie i wychowywanie, właściwa ocena zachowania i osiągnięć szkolnych uczniów, umiejętność obserwowania dziecka i jego podmiotowe traktowanie. Spośród cech organizacyjnych studenci wymieniali takie elementy jak: dbanie o właściwą organizację lekcji, odpowiednia organizacja współpracy z rodzicami, umiejętność stworzenia zintegrowanego zespołu klasowego. |