BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciel pozaszkolnych form oświaty zawodowej
Instytucja:
Data: [1990]
Badacz: Ryszard Gerlach
Abstrakt:

Przedmiotem badania byli nauczyciele pozaszkolnych form oświaty zawodowej. Celem badania było określenie przygotowania merytorycznego i pedagogicznego nauczycieli pozaszkolnych form oświaty zawodowej, teoretycznych i praktycznych wartości form kształcenia tego typu, przebiegu pracy nauczycieli pozaszkolnych form oświaty zawodowej. Badanie przeprowadzono w zakładach pracy, w których organizowane są pozaszkolne formy oświaty zawodowej. Ogółem w badaniu wzięło udział 2050 osób, w tym 610 nauczycieli, 1300 słuchaczy, 140 organizatorów pozaszkolnych form oświaty oraz pracowników nadzoru i doradztwa pedagogicznego. Badanie przeprowadzono w 16 zakładach i instytucjach. Posłużono się metodą obserwacji zajęć, zebrano również 16 zestawów danych za pomocą Arkusza informacji i opinii o przygotowaniu, pracy i doskonaleniu nauczycieli pozaszkolnych form oświaty zawodowej. 68,5% nauczycieli pozaszkolnych form oświaty to osoby zatrudnione w zakładach na stanowiskach niezwiązanych z edukacją; są to inżynierowie, technicy, ekonomiści, prawnicy i wysoko kwalifikowani robotnicy. 2,5% stanowili nauczyciele szkół zawodowych, 1,1% – pracownicy instytutów naukowo-badawczych, 0,5% – nauczyciele akademiccy. 36% nauczycieli miało uprawnienia pedagogiczne, wśród nauczycieli prowadzących zajęcia praktyczne wskaźnik ten wynosił jedynie 20,4%. Aż 64,3% – mimo tak niskiego wskaźnika przygotowania pedagogicznego – nie uczestniczyło w żadnych formach doskonalenia w tym zakresie. W opinii 18% respondentów tego typu formy kształcenia pedagogicznego w Polsce są niewystarczające. Według 45,1% ankietowanych kursy dokształcające w zakresie umiejętności pedagogicznych powinny być organizowane przez placówki oświatowe, społeczno-polityczne i naukowe, w opinii 32,1% respondentów – przez uczelnie wyższe, 19,8% – przez instytucje zatrudniające nauczycieli. Mimo tak wielu opinii, że to zewnętrzne instytucje powinny organizować kursy pedagogiczne, badani przywiązują dużą wagę do samokształcenia w tym zakresie. 88,7% ankietowanych zadeklarowało, że podnoszą swoje kwalifikacje kierunkowe. Według 48,4% nauczycieli oprócz funkcji dydaktycznej różne formy oświaty zawodowej realizują również funkcję wychowawczą, w opinii 27,2% – funkcję innowacyjną, 16,2% – funkcję społeczno-środowiskową, 8,4% – badawczą. Mimo wysokiej pozycji funkcji dydaktycznej okazało się, że 49,7% nauczycieli i aż 72,8% słuchaczy stwierdziło, że dominują metody podające w nauczaniu. 28,9% nauczycieli i aż 90,5% słuchaczy przyznało, że podczas zajęć najczęściej stosowanymi pomocami są tablica i kreda. Prawie połowa nauczycieli nie stosowała żadnych form kontroli i oceny słuchaczy kursów – ten stan potwierdziło blisko 30% obserwacji.

Deskryptory TESE: kariera zawodowa, miejsce pracy, doskonalenie zawodowe w toku pracy, dostępność oświaty, potrzeby szkoleniowe, kształcenie i szkolenie zawodowe, nauczyciel
TESE descriptors: career, place of work, in-service training, access to education, training need, vocational education and training, teacher
Publikacje:
  • Gerlach, R. (1993). Nauczyciel pozaszkolnych form oświaty zawodowej. Szkoła Zawodowa, 6, 8-11.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"