BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wiedza i umiejętności dydaktyczne w opinii nauczycieli nauczania początkowego
Data: 1996 – 1997
Badacz: Maria L. Plenkiewicz
Abstrakt:

Celem badania było poznanie oceny nauczycieli nauczania początkowego na temat ich wiedzy i umiejętności dydaktycznych. Do analizy zakwalifikowano 60 kwestionariuszy ankiety; 30 z nich pochodziło od nauczycieli studiujących nauczanie początkowe na czwartym roku studiów zaocznych w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Częstochowie, 30 – od studentów Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy. Badani nauczyciele pracowali w placówkach miejskich i wiejskich. Najwięcej wśród nich było osób ze stażem pracy w przedziale od 5 do 10 lat. 88,3% badanych uczyło w klasach początkowych. Żaden z badanych nie był metodykiem. Kilka osób uczyło w klasach IV–VIII. Połowa badanych stwierdziła, że nauczyciel nauczania początkowego potrafi poprawnie przedstawić cele nauczania przedmiotów. 40% studentów szkoły w Bydgoszczy uznało, że zdecydowanie umieją określić cele nauczania przedmiotów. Prawie połowa badanej populacji była zdania, że umieją odróżnić cele wychowawcze od poznawczych. Prawie wszyscy studiujący nauczyciele twierdzili, że potrafią wyjaśnić zasady nauczania i zauważyć naruszenie określonej zasady. Prawie wszyscy badani (oprócz jednej osoby, która nie odpowiedziała na pytanie) zadeklarowali, że potrafią poprawnie opisać metody nauczania przedmiotu. Ponad połowa badanych osób stwierdziła, że potrafią dobrze dobrać środki dydaktyczne; pozostali odpowiedzieli na to pytanie: raczej tak. Żaden nauczyciel nie miał problemu z przeprowadzeniem lekcji metodą powtórzeniową. 21,6% osób zadeklarowało, że przygotowanie sprawdzianu nie sprawia im żadnych trudności. Okazało się, że studiujący nauczyciele nie są najlepiej przygotowani do wyjaśnienia założeń koncepcji wielostronnego nauczania i uczenia się. Umiejętności dydaktyczne w większości nauczyciele oceniają ze wskaźnikiem „raczej tak”, co wydaje się stanem zadowalającym. 30% nauczycieli z Częstochowy i 21% z Bydgoszczy wskazało wykłady i podręczniki dydaktyki ogólnej jako źródła ich umiejętności dydaktycznych. 34% badanych korzysta w tym zakresie z własnych doświadczeń pedagogicznych. 19,4% osób – dla poszerzania swoich umiejętności dydaktycznych – obserwuje pracę innych nauczycieli i korzysta z ich rad. 15,7% studiujących w Częstochowie i 17,2% w Bydgoszczy czyta naukowe podręczniki z danej dziedziny wiedzy. Ponad 20% badanych interesowało się podręcznikami dla uczniów. 15,25% nauczycieli sięgało po podręczniki dydaktyki ogólnej. Prawie połowa badanych z obu miast korzystała z materiałów do dydaktyki przedmiotowej. Prawie 20% nauczycieli z obu grup wybrałoby się na kursy podnoszące kwalifikacje z zakresu dydaktyki ogólnej. 13,6% nauczycieli zgłosiłoby się na kurs literaturoznawstwa, 37% – na kurs dydaktyki przedmiotowej.

Deskryptory TESE: kształcenie i szkolenie zawodowe, wiedza, środki dydaktyczne, nauczyciel przedmiotu, nauczyciel, nauczanie, metoda nauczania, umiejętności zawodowe, kształcenie nauczycieli
TESE descriptors: vocational education and training, knowledge, teaching resourses, specialist teacher, teacher, teaching, teaching method, skill, teacher education
Publikacje:
  • Plenkiewicz, M.L. (1998). Wiedza i umiejętności dydaktyczne w opinii nauczycieli nauczania początkowego. W: E. Stucki (red.), Przemiany i przyszłość pedagogiki wczesnoszkolnej (s. 295-336). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"