Tytuł badania: |
Wiedza i umiejętności geograficzne uczniów szkół ponadgimnazjalnych w świetle wyników egzaminu maturalnego z geografii w latach 2005-2011 |
Data: |
2011 |
Badacz: |
Bożena Dobosik |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy zmian zachodzących w wiedzy i umiejętnościach geograficznych uczniów w świetle wyników matury z geografii w latach 2005-2011. Do zebrania materiału badawczego zastosowano analizę dokumentów, w której szczególnie skupiono się na wskaźnikach łatwości zestawów zadań z geografii na poziomie podstawowym i rozszerzonym, a także standardów wymagań egzaminacyjnych i zadań maturalnych w OKE Jaworzno (jako najbardziej zbliżonych do wyników ogólnopolskich). W latach 2005-2011 do egzaminu maturalnego z geografii w województwie śląskim przystąpiło około 87 tys. uczniów, z których 23% zdecydowało się zdawać przedmiot na poziomie rozszerzonym. W latach 2005-2009 przedmiot ten znajdował się w grupie o dużej zdawalności (w skali całego kraju od 83,5% do 93,3%). Analiza materiału wskazała ponadto umiarkowany poziom trudności zestawów zadań z geografii na poziomie podstawowym. Stwierdzono, że nieco wyższą łatwość miały zestawy z poziomu rozszerzonego (najczęściej rozwiązywanego przez uczniów liceów ogólnokształcących). Do najłatwiejszych umiejętności zaliczono: odczytanie informacji z mapy szczegółowej lub innych źródeł informacji. Natomiast na podstawie zebranych wyników osiągnięć za najtrudniejsze uznano wiedzę i umiejętności z zakresu geografii fizycznej (na poziomie podstawowym i rozszerzonym). |
Autorskie słowa kluczowe: |
standardy wymagań egzaminacyjnych, wymagania egzaminacyjne, łatwość zadań, standardów wymagań egzaminacyjnych, zestawu zadań |
Author's Keywords: |
examination stnadards, examination requirements, easiness of examination questions, examination requirements and question set |
Deskryptory TESE: |
geografia, egzamin końcowy, egzamin, efekt uczenia się, wiedza, postępy w nauce, uczeń, szkoła średnia |
TESE descriptors: |
geography, final examination, examination, learning outcome, knowledge, study progress, pupil, secondary school |
Publikacje: |
- Dobosik, B. (2012). Wiedza i umiejętności geograficzne uczniów szkół ponadgimnazjalnych w świetle wyników egzaminu maturalnego z geografii w latach 2005-2011. W: Z. Podgórski i E. Szkurłat (red.), Wybrane problemy akademickiej i szkolnej edukacji geograficznej (t. 2, s. 243-260). Łódź – Toruń: Komisja Edukacji Geograficznej PTG.
|