BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wiedza i umiejętności geograficzne uczniów szkół ponadgimnazjalnych w świetle wyników egzaminu maturalnego z geografii w latach 2005-2011
Data: 2011
Badacz: Bożena Dobosik
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy zmian zachodzących w wiedzy i umiejętnościach geograficznych uczniów w świetle wyników matury z geografii w latach 2005-2011. Do zebrania materiału badawczego zastosowano analizę dokumentów, w której szczególnie skupiono się na wskaźnikach łatwości zestawów zadań z geografii na poziomie podstawowym i rozszerzonym, a także standardów wymagań egzaminacyjnych i zadań maturalnych w OKE Jaworzno (jako najbardziej zbliżonych do wyników ogólnopolskich). W latach 2005-2011 do egzaminu maturalnego z geografii w województwie śląskim przystąpiło około 87 tys. uczniów, z których 23% zdecydowało się zdawać przedmiot na poziomie rozszerzonym. W latach 2005-2009 przedmiot ten znajdował się w grupie o dużej zdawalności (w skali całego kraju od 83,5% do 93,3%). Analiza materiału wskazała ponadto umiarkowany poziom trudności zestawów zadań z geografii na poziomie podstawowym. Stwierdzono, że nieco wyższą łatwość miały zestawy z poziomu rozszerzonego (najczęściej rozwiązywanego przez uczniów liceów ogólnokształcących). Do najłatwiejszych umiejętności zaliczono: odczytanie informacji z mapy szczegółowej lub innych źródeł informacji. Natomiast na podstawie zebranych wyników osiągnięć za najtrudniejsze uznano wiedzę i umiejętności z zakresu geografii fizycznej (na poziomie podstawowym i rozszerzonym).

Autorskie słowa kluczowe: standardy wymagań egzaminacyjnych, wymagania egzaminacyjne, łatwość zadań, standardów wymagań egzaminacyjnych, zestawu zadań
Author's Keywords: examination stnadards, examination requirements, easiness of examination questions, examination requirements and question set
Deskryptory TESE: geografia, egzamin końcowy, egzamin, efekt uczenia się, wiedza, postępy w nauce, uczeń, szkoła średnia
TESE descriptors: geography, final examination, examination, learning outcome, knowledge, study progress, pupil, secondary school
Publikacje:
  • Dobosik, B. (2012). Wiedza i umiejętności geograficzne uczniów szkół ponadgimnazjalnych w świetle wyników egzaminu maturalnego z geografii w latach 2005-2011. W: Z. Podgórski i E. Szkurłat (red.), Wybrane problemy akademickiej i szkolnej edukacji geograficznej (t. 2, s. 243-260). Łódź – Toruń: Komisja Edukacji Geograficznej PTG.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"